19 oktober 2015 -
Klanten van adviesbedrijven zijn in de afgelopen drie jaar veel positiever geworden. Het gemiddelde cijfer voor alle 124 organisaties in Incompany 100 bereikt een nieuw record en ook het aantal bedrijven dat boven een zevenenhalf scoort, neemt explosief toe nu de crisis ten einde komt.
Dat blijkt uit het jaarlijkse Incompany 100-onderzoek onder 3.271 decision makers. Het aantal bedrijven in het onderzoek dat een zevenplus scoort, steeg van zestien procent in 2004 naar 60 procent in 2015. Daardoor loopt het gemiddelde cijfer voor alle organisaties die in dit onderzoek zijn gemeten voor het eerst op tot net boven de zeven. Dit jaar zijn er zelfs tien organisaties die een zevenenhalf of meer krijgen van hun klanten, terwijl in 2010 en 2012 geen enkele organisatie dat hoge niveau wist te halen. Twynstra Gudde (7,69) – de overallwinnaar van dit jaar – IBM Business Consulting Services (7,62), Abab (7,62), Schouten & Nelissen (7,59), Van Lanschot Private Banking (7,57) en Rabobank Corporate Finance (7,55) leiden hun sectoren met overmacht.
Direct gevolgen crisis
Naast het gebruik van nieuwe technologie die de klantprocessen stroomlijnt, gelooft René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany, dat ook de directe gevolgen van de crisis een positieve bijdrage leveren aan de huidige recordscores. "Bedrijven hebben veel vet van de botten zien gaan in crisistijd en hebben er hard voor gevochten om de dienstverlening te verbeteren en klanten binnen te houden. Dat zien we terug, denk ik. Daarnaast zijn de tarieven die zakelijke dienstverleners vragen de afgelopen jaren zeker niet gestegen, daarvan worden klanten zeker tevredener." De cijfers voor de prijs-kwaliteitverhouding waren in het onderzoek voor de crisis altijd erg laag (2004: 6,41, 2005: 6,42), maar nu geven 3.271 klanten hiervoor gemiddeld een 6,87. In relatieve zin is deze prijs-kwaliteitverhouding de component die in de afgelopen jaren het meest is verbeterd.
Een volledig overzicht van de onderzoeksresultaten staat in Incompany 100 editie 2015.