Vijf argumenten om te starten met employee advocacy
16 oktober 2015 -
Lange tijd zijn organisaties erg voorzichtig geweest wat betreft hun socialmediabeleid. Medewerkers mochten maar beperkt of zelfs helemaal niet over het bedrijf communiceren.
En als ze dat wel deden, dan moesten de boodschappen aan allerlei regels voldoen. Maar langzaam keert het tij en zetten bedrijven hun medewerkers actief in voor het promoten van hun merk. "Employee advocacy is een zeer voordelige en erg effectieve manier om een merk enorm te verstevigen." Ingeborg van Beusekom, Senior Marketing Communications Manager bij SAP Nederland geeft vijf argumenten om hiermee te starten.
Neerzetten van het merk
Employee advocacy is het effectief promoten en inzetten van medewerkers voor het neerzetten van een merk. Niet via de traditionele methode, waarin de marketingafdeling zorgt voor de communicatie via de eigen, officiële websites, nieuwsbrieven, en socialmediakanalen. In plaats daarvan stimuleert de organisatie het actief promoten van het eigen merk en de eigen content via de eigen kanalen van medewerkers. "Zij delen bijvoorbeeld de corporate blog- en nieuwsitems, maar cureren ook content van derde partijen die raken aan hun vakgebied," geeft Van Beusekom aan.
Discussie
Daarnaast doen collega’s eventueel actief mee aan discussies rondom hun zakelijke expertise. Dat doen ze veelal zelfstandig, zonder directe tussenkomst van een leidinggevende. Eventueel gebeurt employee advocacy via speciaal daarvoor ontwikkelde platforms die het delen van corporate content vereenvoudigen. Maar noodzakelijk is dat niet. "Technologie is in deze een hulpmiddel, geen voorwaarde," zegt Van Beusekom. "Employee advocacy is zeer effectief, en wel om de vijf volgende redenen."
1) Bereik
De inzet van de kanalen van de medewerkers vergroot het totale bereik van uw organisatie enorm. Opgeteld kan het bereik van de medewerkers zelfs vele malen groter zijn dan dat van de officiële kanalen. Een eenvoudig rekenvoorbeeld demonstreert dat:
In dit voorbeeld gaan we uit van 500 medewerkers. Zij hebben gemiddeld per persoon 400 volgers op LinkedIn, 200 op Twitter en 100 vrienden op Facebook. Samen hebben zij een potentieel bereik van 500 x (400 + 200 + 100) = 35.000 personen. Bovendien bestaat de kans dat zij actief zijn op kanalen die niet of nog niet bezet worden door de onderneming zelf. Denk aan Tumblr, Pinterest of Instagram. Pure winst.
2) Geloofwaardigheid
Mensen luisteren naar mensen, niet naar bedrijven. De geloofwaardigheid van medewerkers ligt dan ook doorgaans op een (veel) hoger niveau dan dat van de corporate kanalen. Vaak zijn alleen de marketingmanager en de CEO degene die actief alles retweeten en sharen. Terwijl de medewerkers vaak minstens net zo betrouwbaar overkomen, zeker omdat zij veel minder zichtbaar zijn dan de CEO die onder de corporate vlag strijdt.
"Een medeweker kan zich bovendien bij uitstek profileren als expert op zijn vakgebied, wat de geloofwaardigheid verder ten goede komt." Ten slotte zijn contacten van de medewerkers geen willekeurige mensen. Zij hebben of een zakelijke, of een persoonlijke relatie met hen. Mensen hebben vertrouwen in bekenden. Veel meer dan in aanbevelingen van bedrijven, bots of de zogenaamde 'onafhankelijke media'.
3) Thought leadership
Wanneer medewerkers actief corporate content en content uit hun vakgebied delen, werken zij aan hun thought leadership. Ze versterken hun eigen merk op het web en vergroten daarmee hun autoriteit. Dat straalt af op het bedrijf waarvoor zij werkzaam zijn. "De kennis en kunde van een organisatie is immers de opsomming van de kennis en kunde van de individuele medewerkers," aldus Van Beusekom.
4) Betrokkenheid en loyaliteit
Employee advocacy vergroot de betrokkenheid van de medewerkers. Met employee advocacy geeft een werkgever zijn medewerkers het volste vertrouwen dat zij in staat zijn zelfstandig te werken aan hun eigen en de corporate branding. "Het maakt hen vaak trotser op het bedrijf waar ze werken, en die trots stralen zij via hun eigen kanalen uit op de buitenwereld. Het maakt hen meer betrokken en loyaler."
5) Kosteneffectief
In tegenstelling tot veel andere marketingactiviteiten, is employee advocacy relatief goedkoop. Het delen van content via socialmediakanalen kost niks. De enige kosten zijn vaak die van de uren die medewerkers hieraan kwijt zijn. Maar dat valt meestal erg mee. Zeker wanneer u het hen zo gemakkelijk mogelijk maakt, door hen bijvoorbeeld te voorzien van goede socialmediabeheertools of zelfs speciale employee advocacy-platforms. Het delen van content is vaak een kwestie van enkele muiskliks. Bovendien merkt u dat veel medewerkers ook in hun eigen tijd hiermee aan de slag gaan. Het is immers van belang voor hun eigen branding.
Effectieve marketingmethode
Van Beusekom: "Employee advocacy is een zeer effectieve marketingmethode. Het resulteert in betrokken personeelsbestand vol thought leaders en een enorm bereik van de corporate 'voice'. Daar heeft iedere organisatie baat bij."