16 oktober 2015 -
Diverse ontwikkelingen zoals social media, online marktplaatsen, inhuursites en andere online platforms waar vraag en aanbod elkaar direct ontmoeten, zorgen ervoor dat steeds meer mensen gespecialiseerde bemiddelingsbureaus als overbodig zien.
Waar een deel van de werkgevers er van overtuigd is dat deze partijen niet zo veel toevoegen, weet het overgrote deel eigenlijk niet precies wat ze doen. En waarom zou u eigenlijk voor een dergelijke partner kiezen? Even scrollen door enkele profielen op LinkedIn en u hebt de perfect kandidaat gevonden. Toch? Bij de toegevoegde waarde van bureaus worden nog veel vraagtekens gezet. Niels Huismans, Business Developer bij FastFlex weerlegt dit door de mogelijkheden die organisaties hebben op het gebied van sourcing te bespreken en geeft een kijkje achter de schermen.
Vraag en aanbod
"Vaak wordt ons werk gezien als het simpelweg bij elkaar brengen van vraag en aanbod. In de basis gaat het hier ook over, maar het vakgebied is gecompliceerder dan op het eerste gezicht lijkt," aldus Huismans. De gang van zaken bij sourcing partijen is in verschillende processen opgedeeld en afhankelijk van de klantvraag. Een belangrijk aspect is het matching gedeelte, waar de sourcing partner voor de klant op zoek gaat naar de meest geschikte kandidaten.
Transparantie
Bemiddelingsbureaus en sourcing partners worden vaak beschuldigd van vage verdienmodellen en marges zouden absurd hoog zijn. "De marges zijn vaak lager dan menig bedrijf denkt, vaak een fractie van het uurtarief. Door een goede operational excellence kunnen deze marges zo laag gehouden worden. Daarnaast blijven deze laag door te investeren in goede systemen, automatisering en hechte (online) communities." Hoe het komt dat veel organisaties niet goed weten wat er achter de schermen speelt, ligt volgens Huismans voornamelijk aan een gebrek aan transparantie. "Zowel de klant als de professional moeten volledig op de hoogte zijn. Te denken valt aan de hoogte van het tarief én de marge. Dit is met name belangrijk bij het opstellen van contracten en om compliant te zijn moet uw tarifering ook transparant zijn. Er gebeurt ontzettend veel achter de schermen waar klanten niets van meekrijgen. Het geheel verweken van de contracten, het beheren van dossiers, contact tussen de professional en organisatie, urenverwerking, betalingen; noem maar op. Transparantie is wat mij betreft key voor een goede dienstverlening."
Waarom een partner inschakelen?
Maar waarom zou u de hulp van een sourcing partner nodig hebben, dit kunnen organisaties toch ook intern verzorgen? "Een sourcing partner vergroot het speelveld, zonder dat bedrijven zelf veel aan het werven en binden van professionals hoeven te doen. Daarnaast bieden zij inzicht en handvatten zodat er grip ontstaat voor de organisatie en zijn zij in staat om op actieve wijze de huidige kosten te reduceren. Het beschikken over toegang tot pools van talentvolle zzp’ers is daarbij ook erg waardevol." Uiteindelijk is transparantie volgens hem een belangrijk goed. Als bedrijf heeft u recht op duidelijke rapportages, heldere tarieven en inzicht in de marges. Huismans besluit: "Flexibele arbeid neemt een vlucht. Het aantal zzp’ers neemt in aantal sterk toe en de werknemer van de toekomst is dan ook erg flexibel. Organisaties kunnen bijna onmogelijk alle zelfstandigen in kaart brengen en met hun contact blijven onderhouden. Met sourcing partners behouden bedrijven toegang tot de steeds waardevoller wordende zzp’ers."