zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Employer Branding vaker ingezet voor werving dan voor behoud van personeel

15 oktober 2015 - Uit een internationaal onderzoek blijkt dat bedrijven met name investeren in Employer Branding om nieuw personeel te werven en niet zozeer om de medewerkers voor het bedrijf te behouden.

Slechts een kleine 40 procent van de respondenten zet Employer Branding-campagnes in voor personeelsretentie en het vergroten van medewerkersbetrokkenheid. Het onderzoek werd uitgevoerd als voorbereiding op een themabijeenkomst van Young PR Professionals van de Worldcom PR Group.



Tekort aan arbeidskrachten
83 procent van de bedrijven met een tekort aan arbeidskrachten zet Employer Branding in. Het gebrek aan medewerkers met specifieke competenties blijkt het hoogst in de IT sector. De respondenten, waaronder  communicatiebureaus (44 procent), bedrijven (33 procent) en journalisten (23 procent), zijn afkomstig uit 13 landen en halen de gewenste skills in huis met social media en online adverteren. Ook carrière-websites en evenementen zijn veelgebruikte tools. Slechts 40 procent focust zich met Employer Branding campagnes ook op het creëren van loyaliteit en het behoud van huidige medewerkers.

Communicatiebureaus 
Slechts 40 procent van de bedrijven schakelt regelmatig communicatiebureaus in bij Employer Branding-vraagstukken. Volgens de bureaus kunnen deze campagnes echter meer opleveren dan enkel het aantrekken van nieuw personeel. "Met de juiste aanpak van de communicatie is het mogelijk een aantrekkelijke bedrijfscultuur te creëren en bij te dragen aan medewerkersbetrokkenheid," zegt Serge Beckers, Managing consultant bij Wisse Kommunikatie en partner van de Worldcom PR Group. "Veel bedrijven en organisaties zijn erbij gebaat dat we de communicatie omtrent het werkgeversmerk opnieuw tegen het licht houden en medewerkers activeren als merkambassadeurs."
 
Boegbeelden
Google, Starbucks, Nokia, GE en Prezi worden gezien als boegbeelden voor Employer Branding. Verder toont de survey aan dat journalisten (90 procent) het onderwerp beschouwen als een uiterst actueel thema. Dit onderstreept de mogelijkheden voor bedrijven om verder te denken dan alleen recruitment en in de volle breedte over Employer Branding-inspanningen te communiceren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Er is weer tijd en geld voor talentmanagement
 Studenten starten carrière het liefst bij Shell
 Bedrijven die investeren in employer branding trekken meer toptalent
 Employer Branding via uw LinkedIn Bedrijfsprofiel – Een reeks gemiste kansen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10