Employer Branding vaker ingezet voor werving dan voor behoud van personeel
15 oktober 2015 -
Uit een internationaal onderzoek blijkt dat bedrijven met name investeren in Employer Branding om nieuw personeel te werven en niet zozeer om de medewerkers voor het bedrijf te behouden.
Slechts een kleine 40 procent van de respondenten zet Employer Branding-campagnes in voor personeelsretentie en het vergroten van medewerkersbetrokkenheid. Het onderzoek werd uitgevoerd als voorbereiding op een themabijeenkomst van Young PR Professionals van de Worldcom PR Group.
Tekort aan arbeidskrachten
83 procent van de bedrijven met een tekort aan arbeidskrachten zet Employer Branding in. Het gebrek aan medewerkers met specifieke competenties blijkt het hoogst in de IT sector. De respondenten, waaronder communicatiebureaus (44 procent), bedrijven (33 procent) en journalisten (23 procent), zijn afkomstig uit 13 landen en halen de gewenste skills in huis met social media en online adverteren. Ook carrière-websites en evenementen zijn veelgebruikte tools. Slechts 40 procent focust zich met Employer Branding campagnes ook op het creëren van loyaliteit en het behoud van huidige medewerkers.
Communicatiebureaus
Slechts 40 procent van de bedrijven schakelt regelmatig communicatiebureaus in bij Employer Branding-vraagstukken. Volgens de bureaus kunnen deze campagnes echter meer opleveren dan enkel het aantrekken van nieuw personeel. "Met de juiste aanpak van de communicatie is het mogelijk een aantrekkelijke bedrijfscultuur te creëren en bij te dragen aan medewerkersbetrokkenheid," zegt Serge Beckers, Managing consultant bij Wisse Kommunikatie en partner van de Worldcom PR Group. "Veel bedrijven en organisaties zijn erbij gebaat dat we de communicatie omtrent het werkgeversmerk opnieuw tegen het licht houden en medewerkers activeren als merkambassadeurs."
Boegbeelden
Google, Starbucks, Nokia, GE en Prezi worden gezien als boegbeelden voor Employer Branding. Verder toont de survey aan dat journalisten (90 procent) het onderwerp beschouwen als een uiterst actueel thema. Dit onderstreept de mogelijkheden voor bedrijven om verder te denken dan alleen recruitment en in de volle breedte over Employer Branding-inspanningen te communiceren.