15 oktober 2015 -
De ontwikkelingen in Griekenland, crises en oorlogen in Oost-Europa en het Midden-Oosten en de vluchtelingenproblematiek hebben de stemming van de consument in Europa in het derde kwartaal beïnvloed.
De Consumer Climate EU28 is sinds juni met een halve punt gedaald tot 10,3 punten. Dit zijn de bevindingen van het GfK Consumer Climate Europe-onderzoek in vijftien Europese landen.
Diverse onderwerpen
In de zomer hielden verschillende onderwerpen de mensen en de media in Europa bezig. In het begin waren dit het nieuwe pakket met steunmaatregelen en de verkiezingen in Griekenland. Toen honderdduizenden vluchtelingen begonnen binnen te stromen (de meeste afkomstig uit Syrië) kwamen de redenen waarom zij vluchten steeds meer in de publiciteit. De crises en oorlogen in Oost-Europa en het Midden-Oosten hielden de gemoederen van Europeanen dan ook in het midden en het eind van de zomer steeds meer bezig. Het logistieke vraagstuk en de zorg voor vluchtelingen op hun weg door Europa werden al snel een belangrijk onderwerp. Veel experts en consumenten nemen bijvoorbeeld nu al aan dat de werkeloosheid dit voorjaar zal stijgen wanneer geaccepteerde vluchtelingen toe zullen treden op de arbeidsmarkt. Het moet nog blijken in hoeverre de integratie van vluchtelingen in individuele landen economische gevolgen zal hebben en dus de stemming van de consument zal beïnvloeden.
Verschillende situaties
De situatie in de landen uit dit onderzoek verschilt aanzienlijk. In sommige landen waren het meer de psychologische factoren van de crisis die een bepaald economisch scepticisme teweegbracht. In veel gevallen waren de beoordelingen van verwachtingen ten aanzien van de economie en inkomsten van de burger, evenals de koopbereidheid veel negatiever dan men op grond van de cijfers zou verwachten. In andere landen bleven feiten zoals de economische groei en werkeloosheid op de voorgrond en waren verantwoordelijk voor de invloed op individuele indicatoren. De Consumer Climate EU28 is sinds juni met een halve punt gedaald tot 10,3 in september. In augustus daalde de indicator zelfs naar 9 punten.
Nederlandse consumenten blijven het geld in de zak houden
De economie situatie in Nederland is onlangs verbeterd. De economische verwachtingen zijn in de afgelopen drie maanden echter met 8,6 punten gedaald tot 20,8 in september. Maar het niveau van de indicator is nog steeds vrij goed. Consumenten verwachten in de komende maanden dan ook een aanzienlijke economische groei.
Economische verwachtingen zijn sinds het afgelopen voorjaar verbeterd. Hoewel de indicator in september 0,7 punten was, iets hoger dan het lange termijn gemiddelde van nul punten, was dit een toename van 6,9 punten vergeleken met juni en een stijging van bijna tien punten ten opzichte van september vorig jaar. Consumenten verwachten desondanks geen hogere inkomsten in de komende maanden.
De meerderheid van de Nederlandse consumenten is niet bereid of in staat om geld uit te geven aan dure producten of diensten die niet onder de dagelijkse levensbehoeften vallen. De koopbereidheid stond aan het einde van het derde kwartaal op 8,7 punten.
In juni was de indicator lager en stond deze op 6,8 punten. Vergeleken met dezelfde maand vorig jaar was er echter een stijging van meer dan vijftien punten.