Privacy klant steeds groter punt van zorg bij online samenwerken
15 oktober 2015 -
Professionals uit de financiële branche maken zich steeds meer zorgen om de privacy van klanten als het gaat om online samenwerken. 39 procent geeft aan het eens te zijn met de stelling dat online samenwerken een bedreiging is voor de privacy van klanten.
Vorig jaar lag dat percentage nog op 25 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Hyarchis. Markteffect deed voor de tweede maal op rij onderzoek naar online samenwerken met klanten onder 498 professionals werkzaam in de bankensector, verzekering-, pensioen-, hypotheek- en accountancybranche.
Online samenwerken
Uit de onderzoeksresultaten blijkt tevens dat 37 procent van de respondenten aangeeft veel online samen te werken met externe partijen. Het percentage dat soms samenwerkt ligt op 33 procent. Daarbij geeft 30 procent aan weinig samen te werken. Ondanks de steeds groter wordende zorg om de privacy van klanten, blijft online samenwerken met klanten stijgen in populariteit. Het percentage professionals dat veel online samenwerkt lag in 2014 beduidend lager. Dat was toen 28 procent.
Efficiëntie van online samenwerken met klanten
Professionals uit de financiële branche zijn tevreden over de efficiëntie van online samenwerken. Uit het onderzoeksrapport blijkt ook dat 65 procent van de respondenten de efficiëntie van online samenwerken met klanten als goed tot zeer goed beoordeelt. Bijna een derde heeft hier een neutrale mening over (31 procent). Slechts 4 procent vindt de efficiëntie slecht tot zeer slecht.
Serge Leclercq, commercieel directeur bij Hyarchis: "Het is goed om te zien dat professionals uit de financiële branche online samenwerken steeds meer omarmen. Dit gaat gepaard met een toename in de bezorgdheid om de privacy. Een terechte zorg, want het is funest als privégegevens openbaar worden. Het is daarom ook van groot belang dat als men online samenwerkt met klanten, dat dit gebeurt in professionele en veilige omgevingen. Mijn advies is daarom: ga in zee met een partij die behalve een mooie voorkant ook een robuuste en veilige achterkant biedt."
Meer informatie over dit onderzoek is te vinden in het onderzoeksrapport ‘Ready? Set. Go! Online samenwerken met klanten: Is de financiële markt futureproof?’ en is hier te downloaden via: . Er is ook een hypotheekbijlage.