9 oktober 2015 -
Blinker lanceerde gisteren de derde editie van het Nationaal E-mail Onderzoek. Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag: hoe gebruikt de Nederlander e-mail in het jaar 2015?
En het antwoord kan niet anders zijn dan: heel divers.
Interessante bevindingen
E-mail is voor de Nederlander de meest favoriete plek voor de ontvangst van online reclameboodschappen. Een mooie aanbieding via e-mail is ook vaak het startpunt van een online aankoop. Maar e-mail is zeker meer dan een commercieel kanaal. De Nederlander ontvangt ook graag zijn transactionele en serviceberichten via e-mail. En als het aankomt op onze privacy dan heeft e-mail een ijzersterke reputatie.
WhatApp
Aan de andere kant zien we ook dat WhatsApp e-mail vervangt als het meest gebruikte persoonlijke communicatiemedium. Sterker nog, het onderzoek wijst voor het eerst in drie jaar uit dat niet e-mail het eerste medium is dat men opent als ze wakker zijn geworden, maar WhatsApp. De populariteit van het e-mail kanaal neemt ook af naarmate de doelgroep jonger wordt. Allemaal feiten die we in het onderzoek hebben vastgelegd. Benieuwd naar de overige resultaten? Bekijk dan het Nationaal E-mail Onderzoek 2015.
Over het onderzoek
In totaal zijn aan 2.036 respondenten 28 vragen voorgelegd. Met als focus e-mail en andere online communicatiekanalen zoals WhatsApp en Facebook. De antwoorden op die vragen helpen marketing- en communicatieteams keuzes te maken en prioriteiten te stellen voor wat betreft de inzet van de juiste kanalen. Waar het interessant was, hebben we de data van 2015 vergeleken met 2013 en 2014. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met CG Selecties.