zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

PwC: digitale bestedingen overstijgen niet-digitale bestedingen in 2017

30 september 2015 - In 2017 bereikt de Nederlandse entertainment- en mediasector een historisch omslagpunt. Voor het eerst geven Nederlandse consumenten en adverteerders meer geld uit aan digitale media dan aan fysieke media.

Door de opmars van onder andere streamingdiensten overtreffen de digitale consumentenbestedingen in 2016 de niet-digitale bestedingen. Internetreclame blijft hard groeien met meer dan tien procent per jaar maar het omslagpunt ligt iets verder weg. Na 2019 zal er meer worden uitgegeven aan digitale reclame dan traditionele reclame. Dat blijkt uit de Entertainment & Media Outlook 2015-2019 van PwC.



Media access
De belangrijkste onderliggende trend is de verschuiving bij consumenten van media ownership naar media access. "De consument koopt nauwelijks cd's, dvd's of games meer, maar neemt een abonnement op streamingdiensten. Hierbij gaat het primair om de juiste content, op de juiste locatie, tijd én device. De inkomsten uit mobiel internettoegang zijn mede hierdoor in 2019 groter dan de inkomsten uit vaste internetaansluitingen," zegt Ennèl van Eeden, verantwoordelijk voor de entertainment- en mediasector bij PwC. In de periode 2015-2019 draagt mobiel internettoegang zo'n 1.1 miljard bij aan de totale groei van ruim 2.2 miljard in de sector.

Contentervaring
Volgens Van Eeden moeten consumenten direct op de voor hun gewenste plek worden bediend. "Consumenten zoeken de meest aansprekende contentervaring, waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen digitaal en niet-digitaal. Hierbij is een kwalitatief hoogwaardig aanbod niet meer voldoende. Aanbieders in media zullen zich steeds meer als adverteerders moeten gaan gedragen. Zij moeten meer aan hun merkwaarde doen. Het hebben van een sterk merk maakt de komende jaren het verschil."

Videocontent
Een ander omslagpunt dat met deze ontwikkelingen samenhangt, heeft vorig jaar al plaatsgevonden. Inkomsten uit videocontent liggen hoger dan de inkomsten uit printcontent. Vooral jongere generaties onderscheiden zich sterk op dit punt. Zij geven al meer dan 80 procent van hun mediabudget uit aan film, muziek en video games. Voor uitgeverijen is dit minder goed nieuws. De neerwaartse trend bij de verkoop van kranten, magazines en boeken houdt onverminderd aan. Van Eeden ziet echter ook spanning op advertentiebudgetten voor radio en televisie. "Er is nog wel sprake van groei, maar die is de komende vijf jaar beperkt tot zo'n 1,3 procent per jaar."

Digitale reclame
De opmars van digitale reclame lijkt niet te stuiten. Naar verwachting blijft internetreclame de komende vijf jaar steeds groeien met gemiddeld meer dan tien procent per jaar. "Wij zien daar de verdienmodellen meer volwassen worden. Display advertising zal druk ervaren door de opkomst van adblockers waardoor consumenten de reclame die zij te zien krijgen beter kunnen managen," aldus Van Eeden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Succesvol digitaliseren informatiestromen vraagt beleid
 Bedrijven worstelen met de snelheid van technologische veranderingen
 Bedrijven gaan online omdat de klant dit vraagt
 Forse groei digitale reclamebestedingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10