zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie voorwaarden voor een succesvolle merkintroductie

10 oktober 2001 - De gemiddelde marketeer zal in een hele loopbaan misschien twee keer een nieuw merk lanceren. Wat zijn de voorwaarden voor succes?

Marketing Online citeert er drie.



1. Creativiteit
Creativiteit is essentieel voor de positionering van een nieuw merk. Dit kan niet automatisch voortrollen uit een onderzoek of iets dergelijks. De creatieve vonk moet wel aanslaan bij consumenten, bij de corporate spirit en te vertalen zijn in een product (producten).

Juiste plaats tussen andere merken
Het nieuwe merk de juiste plek in het merkenhuis krijgen. Een goede merkarchitectuur gaat uit van de klant (dus niet van de organisatie en zijn koninkrijkjes). Kijk naar Unilever als voorbeeld van een goede renovatie. De merkarchitectuur kan helpen om producten helder van elkaar te onderscheiden, marketinguitgaven te verminderen, de merkwaarden te beschermen en het juiste aanbod via het juiste kanaal bij de juiste klant te brengen.

3. Elasticiteit
De plaats van het nieuwe merk in de bestaande merkarchitectuur hangt af van de elasticiteit van het bestaande merk wat betreft doelgroep, positionering, productcategorie en van de strategische evaluatie. Onder Volkswagen past geen shampoo, een Lee Dungarees (spijkerbroek voor jongeren) kon wel als submerk van Lee (spijkerbroek voor pappa's en mamma's) en iMac is alleen een nieuw product.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10