zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sollicitatiegesprek: vijf tips om een sterke indruk te maken

28 september 2015 - U bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De deur naar een nieuwe stap in uw carrière staat op een kier. Maar om te zorgen dat de deur volledig open gaat, is het belangrijk om uw toegevoegde waarde voor dit bedrijf snel en goed duidelijk te maken.

In deze competitieve banenmarkt springen vooral de kandidaten in het oog die zich duidelijk profileren, die weten wat hun toegevoegde waarde is en die het nodige research deden naar hun potentiële werkgever.  Aan u om te zorgen dat uw ‘personal brand’ uitstraalt wat uw waarden en sterkte kanten zijn.


Expert Academy geeft op Express.be enkele onmisbare tips om uzelf met een sterke ‘personal brand’ door het gesprek te loodsen.
 
Tip 1: vertel iets over uzelf
Eén van de meest voorkomende vragen bij interviews. En één van de meest gevreesde. Want wat moet u nu precies gaan vertellen? Recruiters verwachten vooral dat u op een enthousiaste, zelfzekerde manier en in enkele zinnen iets over uzelf te vertelt dat bovendien relevant is voor de functie. Zeg vooral iets over de passie waarmee u de functie in zou vullen.
Wie bijvoorbeeld solliciteert voor een functie als technische medewerker zou iets kunnen zeggen als: ‘Ik hou er van om apparaten uit en in elkaar te zetten. Zo haalde ik als kleuter, tot grote ergernis van mijn moeder, al de radio uit elkaar! Het was dan ook geen verrassing dat ik voor de techniek koos. Ondertussen kan ik u garanderen dat ik de radio ook weer terug in elkaar kan zetteb. Mijn passie voor techniek is gebleven en vandaar dat ik bij u solliciteer." 
 
Tip 2: weet wat uw goede en slechte kwaliteiten zijn en geef voorbeelden
Nog één van die lastige vragen waar menig sollicitant over struikelt. Maar ook hier kunt u zich op voorbereiden. Uw goede eigenschappen zijn de eigenschappen die een toegevoegde waarde zijn voor de functie. Zoek er ook een voorbeeld bij waarmee u kunt bewijzen dat u deze kwaliteit al eerder optimaal gebruikte. Doe hetzelfde voor uw negatieve kanten, maar onthoud dat aan elke negatieve eigenschap ook een positieve kant zit en zet vooral die positieve eigenschap in de kijker. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben nogal vastberaden, soms tot ergernis van mijn collega’s maar dat zorgt er voor dat ik niet snel opgeef en blijf zoeken naar mogelijke oplossingen.’
 
Tip 3: weet wie de werkgever en de interviewer zijn
Maak dankbaar gebruik van Google om meer te weten te komen over uw toekomstige functie en het bedrijf in kwestie. Laat merken dat u voorbereid bent. Zorg dat u de naam van de directeur kent, de visie en de missie en het product of dienst van het bedrijf. Als u weet wie u gaat interviewen, is het handig om van deze persoon ook al iets meer te weten. LinkedIn is hierbij een handig hulpmiddel.
 
Tip 4: gebruik woorden die recruiters willen horen
Stel dat u een aantal magische woorden zou kunnen gebruiken waardoor u meteen een goeie indruk maakt bij de interviewer? U hoeft niet ver te zoeken: ze staan in de functie-omschrijving. Zorg dat u precies weet wat er in de vacature staat en gebruik die exacte woorden in het gesprek. Recruiters krijgen dan echt het gevoel dat voor hen de witte raaf zit die ze zoeken.  
 
Tip 5: zorg voor een congruente indruk 
Zorg dat uw CV, de dingen die u zegt en hoe u overkomt één geheel vormen. Vaak vermelden sollicitanten in hun CV een kwaliteit van zichzelf die in het interview, verbaal en non-verbaal wordt geminimaliseerd of zelfs teniet gedaan.  Recruiters zoeken steeds visueel en auditief bewijs van uw beloftes. Bent u bijvoorbeeld creatief en is dat belangrijk voor de functie, zorg dan dat dit weerspiegeld wordt in uw uiterlijke voorkomen. Dit geldt voor elke kwaliteit: oog voor detail, structuur, daadkracht, commerciële flair …
 
Uw personal brand
Uw Personal Brand is uw ‘persoonlijk merk’. Het bepaalt de indruk die blijft hangen na het interview als u weer weg bent. Het maakt ook het verschil of de deur voorgoed dicht gaat of helemaal open gaat. 
Door tijdig bezig te zijn met uw personal brand kunt u de manier waarop anderen u zien positief beïnvloeden. Het is een investering in uzelf, die zich nadien ruimschoots terugbetaalt omdat u sneller, gerichter en met meer succes uw droombaan binnen kan halen.


Bron: Expert Academy, Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zo weet u dat uw sollicitatiegesprek niet goed ging
 Werkzoekende bereidt zich in minder dan één uur voor op sollicitatiegesprek
 Wat vertelt een sollicitatiegesprek ons eigenlijk?
 Intuïtie bepalend bij sollicitaties
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10