De verantwoordelijkheid en mogelijkheden van de connected cars – ook wel slimme auto’s genoemd – liggen niet alleen bij technologieleveranciers en fabrikanten, maar ook bij verzekeraars. Wanneer alle partijen rekening houden met de demografische voorkeuren en behoeften van bestuurders en deze toepassen in voertuigen, kunnen zij van de voordelen van de connected car profiteren.
Juiste doelgroep benaderen
Het benaderen van de juiste demografische doelgroep is essentieel in veel sectoren. Zo ook binnen het productieproces. Autofabrikanten passen hun verkoopstrategie al aan op het individu, zoals een gezinsauto voor een ouder van een tweeling of een sportauto voor een verkoper die vaak onderweg is. De connected car biedt nieuwe mogelijkheden om de eigenschappen en behoeften van de bestuurder in kaart te brengen. Dit kan aan de hand van een analyse van de data die sensoren genereren. Inzicht in deze data biedt de mogelijkheid om voertuigen met relevante functionaliteiten aan te bieden aan een specifieke doelgroep om een gepersonaliseerde rijervaring te creëren.
Vijf voertuigtypen
Cognizant onderscheidt vijf voertuigtypen gekoppeld aan demografische gegevens voor een gepersonaliseerde rijervaring. Hieronder staan deze vijf voertuigtypen gekoppeld aan een mogelijke demografische doelgroep. Het toont aan hoe de connected car kan worden aangepast aan individuele voorkeuren. Dit kan met behulp van de informatie uit sensoren voor het creëren van een ‘hyper-connected’-rijervaring.
- Instapmodellen – de 20-jarige bestuurder
De gemiddelde twintiger is vaak snel afgeleid in het verkeer en iemand die regelmatig sms’t/appt en zijn mobiel veel gebruikt. De behoefte van deze doelgroep ligt bij sociale en entertainmentintegratie, waarbij veiligheid een belangrijk punt van aandacht is voor verzekeraars. Wat betekent dit voor fabrikanten en hun partners in het ecosysteem? Een maximumsnelheid, een uitgeschakeld audiosysteem totdat de gordel is omgedaan, vroegtijdige waarschuwingen bij lage brandstof en gepersonaliseerde volume-instellingen. Daarnaast kunnen verzekeraars veilig rijden belonen met lagere premies. Dit zorgt voor een veiligere rijomgeving voor jonge bestuurders en andere weggebruikers en biedt hen de mogelijkheden die ze verwachten.
- Sedans/busjes – de gemiddelde 40-jarige bestuurder
De gemiddelde veertiger heeft een gezin en werkt veel. Hij of zij is veelal geïnteresseerd in het internet en de nieuwste technologie. Hun behoeften zijn veiligheid, ruimte, functionaliteit voor de kinderen, personalisatie en gemak. Dit vertaalt zich in waarschuwingen wanneer iets kapot is, informatie over de snelheidslimiet, nieuwsberichten en een routebeschrijving gegeven door een geautomatiseerde digitale assistent.
- SUV’s – ouders tussen de 25 en 64 jaar oud
Rekening houdend met sekseverschillen – wat verzekeraars al meenemen in hun premies – kan de gemiddelde ouder tussen de 25 en 64 omschreven worden als praktisch, prijsbewust en iemand die het gezin hoog in het vaandel heeft staan. De behoeften van deze demografische groep zijn onder andere veiligheid, ruimte, voertuigbeheer, personalisatie en navigatie. Bruikbare functionaliteiten voor deze bestuurders zijn onderhoudswaarschuwingen, oproepen bij pech, internetradio en parkeeradvies.
- Luxe – een vrijgezelle chauffeur tussen de 35 en 64 jaar oud
Deze bestuurder houdt zich bijvoorbeeld bezig met fitness, investeringen, dineren, wintersport en media. Oftewel, bezigheden die neigen te vallen onder luxe-activiteiten. Zijn of haar behoeften zijn sociaal, personalisatie, navigatie en rijassistentie. Dit vertaalt zich in op afstand beheerbare temperatuurregeling, sociale netwerken, geautomatiseerde meldingen bij ongelukken en real-time navigatie.
- Hybride of elektrische voertuigen – een bestuurder van gemiddeld vijftig jaar oud
De man of vrouw van middelbare leeftijd houdt misschien van programmering, on-demand entertainment en is creatief, liberaal en spontaan. Zijn of haar behoeften zijn meestal sociaal, levensstijl-georiënteerd en milieubewustheid. Belangrijke functionaliteiten voor hen zijn hun ecologische voetafdruk, het dichtstbijzijnde oplaadpunt, internet-tv en chatmogelijkheden.
Gepersonaliseerde auto's
"Dit zijn maar vijf voorbeelden van hoe de connected car kan worden aangepast aan de individuele bestuurder, waarbij verschillende demografische gegevens en stereotypes zijn meegenomen," aldus Prasad Satyavolu, Head of Innovation, Manufacturing & Logistics bij Cognizant. "Om de connected car te personaliseren dienen alle betrokkenen uit de industrie samen te werken: autofabrikanten, verzekeraars en IT-organisaties die ook veiligheidsmaatregelen kunnen integreren. De connected car biedt veel omzetmogelijkheden voor verschillende industrieën in dit groeiende ecosysteem. Ze moeten de ontwikkeling van hun bedrijfsmodellen alleen versnellen om van de voordelen te profiteren."