zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Uitzendbureaus besteden huisvesting arbeidsmigranten vaker uit

22 september 2015 - Uitzendbureaus die arbeidsmigranten naar werk bemiddelen, regelen minder vaak zelf de huisvesting voor arbeidsmigranten.

Uit onderzoek van branchevereniging NBBU blijkt dat 53 procent van de deelnemende uitzendbureaus huisvesting beschikbaar stelt voor arbeidsmigranten.  Vorig jaar lag dat percentage nog op 67 procent.


 
Gespecialiseerde organisaties
De daling wordt mogelijk veroorzaakt doordat uitzendbureaus vaker de huisvesting uitbesteden aan gespecialiseerde organisaties die huisvesting voor arbeidsmigranten aanbieden, zo verklaart directeur Marco Bastian van de NBBU. "Het bewustzijn voor verdere professionalisering van de huisvesting is enorm gegroeid. In 2012 heeft de uitzendbranche samen met het Rijk, gemeenten, corporaties en koepels van werkgevers en vakbonden afspraken gemaakt voor meer en goede tijdelijke huisvesting van arbeidsmigranten," aldus Bastian. "Dat heeft ertoe geleid dat we twee jaar geleden gezamenlijk een keurmerk hebben opgericht voor de huisvesting van arbeidsmigranten, de Stichting Normering Flexwonen (SNF). Inmiddels zijn 3.700 huisvestingslocaties gecertificeerd. We zien dat uitzendbureaus daardoor vaker gebruik maken van professionele dienstverleners op gebied van huisvesting."
 
Nationaliteit arbeidsmigranten
Verreweg de meeste arbeidsmigranten die via uitzendbureaus bemiddeld worden, hebben de Poolse nationaliteit: 91 procent van de uitzendbureaus die werken met arbeidsmigranten, zegt Polen te bemiddelen. Iets meer dan de helft van de bureaus (53 procent) zegt Hongaren te bemiddelen. Daarna volgen Litouwers (31 procent), Roemenen (30 procent) en overige nationaliteiten (39 procent), waaronder bijvoorbeeld Duitsers. 
De verhoudingen van nationaliteiten zijn ongeveer gelijk gebleven aan die in 2014. Opvallend is alleen de stijging van het aantal Slowaakse arbeidsmigranten. In 2015 zegt 28 procent van de deelnemende uitzendbureaus Slowaken te hebben ingezet. Dat percentage lag op zeventien procent in 2014. 
Tweederde van de arbeidsmigranten is in 2015 langer dan zes maanden werkzaam voor het uitzendbureau, zo blijkt uit het NBBU-onderzoek. In 2014 was iets meer dan de helft (52 procent) van de arbeidsmigranten langer dan zes maanden werkzaam.

Zorgen over huisvesting
De Wet aanpak schijnconstructies zorgt ervoor dat werkgevers de belangrijke kosten zoals de huisvesting vanaf 1 januari 2016 buiten de loonstrook om moeten regelen. De NBBU vreest dat arbeidsmigranten daardoor makkelijker het slachtoffer worden van moeilijk controleerbare misstanden. "Als de inhoudingen niet meer zichtbaar zijn op de loonstrook, is er geen zicht meer op de kosten die werkgevers bij werknemers in rekening brengen," aldus Bastian. De NBBU pleit daarom voor een uitzondering op het inhoudingverbod voor de uitzendbranche.
Minister Asscher heeft voor de zomer toegezegd te onderzoeken of een uitzondering mogelijk is. "Hij moet nu echt met duidelijkheid komen," waarschuwt Bastian, "de tijd dringt." De NBBU heeft de minister verzocht om uitzendondernemers in ieder geval een half jaar de tijd te geven eventuele administratieve aanpassingen te doen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Arbeidsmigranten steeds meer verbonden met onze arbeidsmarkt
 Arbeidsmigrant kiest voor Nederland vanwege type werk
 ManpowerGroup pleit voor soepele houding jegens arbeidsmigratie
 Huisvesting als strategische investering in plaats van kostenpost
 
 
reacties
 
Adriana van Schalken | WePayPeople  |   | 
22-09-2015
 | 
14:54 uur
Interessante ontwikkelingen, bedankt voor de update!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10