57 procent van organisaties staat persoonlijke devices op bedrijfsnetwerk toe
22 september 2015 -
Bij 57 procent van de organisaties mogen medewerkers hun persoonlijke devices aansluiten op het bedrijfsnetwerk en daarvan heeft 95 procent maatregelen getroffen om de toegang te faciliteren.
Dit blijkt uit onderzoek van Telindus onder 115 Nederlandse IT-beslissers. 63 procent van de respondenten geeft aan nog geen hinder te ondervinden van toenemende druk op het bedrijfsnetwerk door het gebruik van persoonlijke devices, zoals performance- of security-issues. Om security- (92 procent) en beheerredenen (33 procent) is het bij 43 procent van de organisaties niet toegestaan om persoonlijke devices aan te sluiten op het bedrijfsnetwerk.
Draadloze toegang
IT-beslissers die toegang tot het bedrijfsnetwerk faciliteren, hebben in 60 procent van de gevallen maatregelen genomen door het netwerk uit te breiden met draadloze toegang. De overige 40 procent zegt security-maatregelen getroffen te hebben, waarvan het merendeel (77 procent) extra security-software en/of -hardware heeft aangeschaft. Slechts 8 procent van hen geeft aan een beleid/policy opgesteld te hebben.
Potentieel BYOD
Harm de Haan, Manager Consultancy en Advisory Board member bij Telindus: "Er worden geen performance issues ervaren, omdat het volle potentieel op het gebied van BYOD nog niet wordt gebruikt. Doordat controle op persoonlijke devices van medewerkers moeilijk is, zijn organisaties nog redelijk terughoudend. Zo wordt toegang veelal via een ‘gastennetwerk’ geregeld en niet via het productienetwerk. Je ziet nu een verandering naar Choose Your Own Device (CYOD), waarbij de organisatie zelf een beperkte hoeveelheid modellen voorstelt. Hierdoor krijgt de organisatie grip op de devices en komen er gecontroleerd meer functionaliteiten beschikbaar. Dit zal zeker invloed hebben op het bedrijfsnetwerk. De enterprise access ready infrastructuur is de eerste stap naar en een voorwaarde voor enterprise mobility. Enterprise mobility beslaat meer dan het toestaan van persoonlijke devices op het bedrijfsnetwerk. Het draait om de manier waarop nieuwe middelen ingezet worden om het succes van de organisatie te vergroten en processen te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan verkopers die bestellingen bij de klant al in kunnen voeren in plaats van op kantoor. Doordat werk efficiënter kan worden uitgevoerd, levert het direct voordelen op voor de organisatie, zoals korte doorlooptijden in het verkoopproces, hogere klanttevredenheid en meer kunnen doen in minder tijd."