zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders met optimistische toekomstblik sparen meer

21 september 2015 - Mensen met een optimistische kijk op de toekomst sparen vaker dan personen die de toekomst minder rooskleurig inschatten. Dat blijkt uit onderzoek van TIAS School for Business and Society naar het spaargedrag van 1.438 Nederlanders.

Het is voor het eerst dat 'houding en overtuiging' in relatie wordt gebracht tot spaargedrag. Zelfvertrouwen, netheid en optimisme zijn bepalende factoren om te komen tot toekomstgerichte financiële planning. Niet alleen optimisme is bepalend, sparen is ook populair onder mensen die geloven dat hun eigen daden resultaat hebben. En een meer voor de hand liggende conclusie: mensen met een gestructureerde administratie plannen eveneens vaker hun eigen toekomst.



Babyboomer spaart graag
Vooral de babyboomgeneratie spaart graag en veel. Meer dan de generaties voor en na hen. De reden hiervoor kan liggen in de economische omstandigheden waarin men opgroeit. Die waren zwaar tijdens de wederopbouwjaren, waardoor spaarzaam leven voor babybomers de standaard werd. Eerder onderzoek liet al zien dat deze jeugdjaren bepalend zijn voor ons gedrag later in het leven.

Kinderen geven noodzaak tot plannen
Uit het onderzoek blijkt dat de aanleg tot spaargedrag stijgt met leeftijd, inkomen en het aantal kinderen. Dit is geheel in lijn met de beschikbare literatuur. Inkomen stijgt doorgaans met leeftijd en is een vereiste om te komen tot de mogelijkheid tot sparen, en het hebben van kinderen geeft een natuurlijke noodzaak tot plannen.
"Wij gaan een toekomst tegemoet waarin sparen voor onze oude dag belangrijker wordt, maar steeds meer van ons zijn niet opgegroeid in een tijd waarin sparen de standaard was. De economische voorspoed sinds de jaren '60 gecombineerd met een overheid die steeds meer zorgen uit handen nam, heeft onze aanleg tot financiële planning verzwakt. Hoogste tijd dus voor een inhaalslag," zegt hoogleraar Dirk Brounen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sparen, aflossen of beleggen?
 Vijftien procent Nederlanders rekent op financieel wonder
 Nederlanders positief over financiële toekomst
 Nederlanders lopen 1,5 miljard euro aan spaarrente mis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10