Medewerkers negen keer vaker betrokken als er vertrouwen is in de directie
18 september 2015 -
De directie kan veel invloed uitoefenen op de betrokken- en bevlogenheid van medewerkers. Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat medewerkers vertrouwen hebben in de directie van hun organisatie.
Indien er sprake is van vertrouwen tussen directie en medewerkers, zijn medewerkers negen keer vaker bevlogen in hun werk en betrokken bij hun organisatie.
Dit blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door Effectory International, onder 46 Europese multinationals.
Weinig volledig vertrouwen
Een zorgwekkend gegeven is dat slechts dertien procent van de medewerkers in Nederland momenteel volledig vertrouwen heeft in de raad van bestuur van hun organisatie.
"Directieleden realiseren zich vaak niet wat voor impact ze hebben op de betrokken- en bevlogenheid van medewerkers," aldus Rogier van der Werf, consultant bij Effectory International. "Zij zijn veelal gefocust op de financiën en de strategie, waardoor het contact met medewerkers op de werkvloer regelmatig prioriteit verliest. Directies die hier goed mee omgaan maken contact met medewerkers door zichtbaar te zijn in de organisatie, het overbrengen van een heldere visie en het wekken van vertrouwen door transparante communicatie."
Hogere prestaties
Doordat betrokken- en bevlogenheid van medewerkers steeds meer gelinkt wordt aan hogere bedrijfsprestaties, een lager personeelsverloop en een hogere efficiëntie, focussen organisaties zich hier steeds meer op. Ondanks dat er binnen organisaties meer aandacht besteed wordt aan de betrokken- en bevlogenheid van medewerkers en de mogelijk positieve effecten, tonen de onderzoeksresultaten aan dat de impact hiervan verloren gaat indien directieleden er niet in slagen het vertrouwen van hun medewerkers te winnen.
Vier factoren
Uit het onderzoek is gebleken dat 31 procent van de medewerkers die werkzaam zijn in multinationals momenteel bevlogen zijn in hun werk en betrokken zijn bij de organisatie. Effectory International benadrukt dat beide thema’s worden beïnvloed door vier factoren: de medewerker past bij de organisatie, Het werk geeft de medewerker energie, de leidinggevende communiceert een duidelijk organisatiedoel en de leidinggevende spreekt voldoende waardering uit naar de medewerker. Hoewel drie van de vier factoren verbetering behoeven, blijkt dat maar liefst 79 procent van de medewerkers die werkzaam zijn in multinationals het gevoel heeft te passen bij de organisatie.
Wederom de vraag wat is oorzaak, wat is gevolg. (Zie ook mijn reactie hier: (Klik hier)
Vertrouwen we de directie omdat we meer betrokken worden, of worden we betrokken omdat we de directie meer vertrouwen?