zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kwart werknemers is trots op zijn CEO

18 september 2015 - Uit analyses van Intelligence Group onder 6.578 respondenten blijkt dat naarmate een werknemer trotser is op zijn of haar CEO, hoe kleiner de kans dat deze werknemer actief op zoek is naar een andere baan.

Een werknemer die lekker op zijn plek zit, staat er over het algemeen minder open voor om van baan te veranderen. De waardering voor de hoogste baas heeft daar, naast zaken als collega’s, werkinhoud, uitdaging, arbeidsvoorwaarden, lokatie, een belangrijke rol in.


 
Trots op CEO
De Nederlandse werknemer heeft gemiddeld gezien eerder een positieve dan negatieve houding t.a.v. zijn of haar CEO. Gemiddeld is een kwart van de Nederlandse werknemers het eens is met de stelling ‘Ik ben trots op mijn CEO/directeur’. Daarentegen is 17 procent van de Nederlandse werknemers het niet eens met deze stelling. Een CEO op wie werknemers trots zijn bindt meer (mensen zijn minder actief op zoek naar een andere baan) en vergroot tevens de interne mobiliteit en doorstroom.
 
CEO als bindmiddel
Er is een verband met de mate waarin werknemers actief op zoek zijn naar een baan. Werknemers die niet actief op zoek zijn naar een baan, zijn trotser op hun CEO (36 procent) dan werknemers die wél actief op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging (zeventien procent). Daarnaast kan dit een gunstig effect hebben op de interne doorstroom. Werknemers die een nieuwe baan hebben bij dezelfde werkgever, zijn over het algemeen trotser op hun CEO (34 procent) dan de werknemers die niet van baan zijn gewisseld én dan de werknemers die bij een andere werkgever een baan hebben gevonden (beide 30 procent). Véronique Oonk van Intelligence Group: "Als medewerkers van werkgever veranderen, denken we vaak dat dit te maken heeft met hun direct leidinggevende, de inhoud van de werkzaamheden of het arbeidsvoorwaardelijke plaatje. We denken niet meteen aan de rol van algemeen directeur. Dat die bijdraagt aan de mate van loyaliteit, betekent dat er een relatief eenvoudig en goed bruikbaar ‘bindmiddel’ in de organisatie aanwezig is. Dat wat hij of zij uitdraagt, de aanwezigheid en zichtbaarheid van deze persoon, maakt dat een werknemer al dan niet trots is op zijn of haar CEO."

Werknemers met een staffunctie meest trots, uitvoerend personeel kritischer
De impact die de CEO heeft op de loyaliteit van werknemers, verschilt sterk per beroepsgroep. Zo zijn de werknemers die het dichtst bij de CEO/directeur in de bedrijfshiërarchie staan (werknemers werkzaam in de categorie ‘Management’) het meest trots. Gevolgd door werknemers in het vakgebied Marketing, Kwaliteitsmanagement/procesverbetering, Finance en Inkoop. Kortom, staffuncties. Werknemers in een meer uitvoerend beroep zijn daarentegen kritischer. De vijf beroepsgroepen waar werknemers het minst trots zijn op hun CEO zijn Beveiliging en ordehandhaving, Verpleging/verzorging, Medische dienstverlening, Callcenter medewerker en Facilitaire dienstverlening.
 
Top vijf meest trots
Management
Marketing
Kwaliteitsmanagement/procesverbetering
Financieel-economisch
Inkoop
 
Top vijf minst trots
Beveiliging en orde handhaving
Verpleging/verzorging
(para)Medische dienstverlening (mens of dier)
Callcenter medewerker
Facilitaire dienstverlening
 
Onderzoeksverantwoording
Deze onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op de meest recente cijfers van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (augustus 2015) van Intelligence Group. Dit onderzoek heeft betrekking op de gehele Nederlandse Beroepsbevolking. De cijfers zijn gebaseerd op de werkzame beroepsbevolking (in loondienst) en bestaat in het onderzoek uit 6.578 respondenten.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Adecco in 30 landen op zoek naar ‘CEO for One Month’ 2015
 In twaalf stappen naar een optimale CEO-reputatie
 CEO’s zijn 50-plussers uit de Randstad
 Een CEO die zich niet conformeert maakt indruk
 
 
reacties
 
Ellen  |   | 
22-09-2015
 | 
10:07 uur
Ik vraag me af wat oorzaak en gevolg zou zijn. Zijn 'blijvers' trots op hun CEO en blijven ze daarom, of worden ze trots, omdat ze blijven. Iemand die vertrekt, is dat omdat ze niet trots waren op hun CEO, of zijn ze doordat ze (willen) vertrekken minder trots op hun CEO?
En natuurlijk, als je promotie maakt, heeft de CEO dat (indirect) goedgekeurd, dus wordt je vast wel trotser op hem (/haar).
En hoe directer de positieve invloed ervaren wordt, hoe trotser, dus hoe hoger in de boom, management/staf, hoe trotser. Tenzij deze van baan zal wisselen, lijkt me...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10