16 september 2015 -
Dat programmatic geen trend is, is slechts een van de take outs die men mee naar huis heeft genomen na de collegedag over programmatic advertising, die IAB Nederland vorige week in samenwerking met BVA heeft gehouden.
Ruim 40 adverteerders zaten acht uur lang aan de collegebanken bij De Persgroep gekluisterd om te leren van specialisten uit de IAB taskforce Programmatic. Adverteerders kregen antwoord op vragen als: Hoe is programmatic advertising ontstaan?, Hoe werkt het veilingaspect precies? en Welke mogelijkheden zijn er voor adverteerders als ze zelf dichter op de bal willen zitten?. Omdat alle aanwezigen al (enige) ervaring hebben met programmatic kwamen er veel concrete vragen uit de zaal, wat leidde tot geanimeerde discussies.
Doelstellingen
De dag werd afgesloten met een presentatie van Karen Priem (Philips Consumer Lifestyle). Hiermee gaf Philips inzicht in wat zij de afgelopen drie jaar heeft geleerd en op welke manier programmatic bijdraagt aan het behalen van de doelstellingen.
Zowel BVA als IAB Nederland heeft als doelstelling om kennis bij adverteerders te vergroten. Het is de ambitie van beide om in de nabije toekomst vaker op een dergelijke manier samen te werken, met aandacht voor diverse onderwerpen.
Take outs
Enkele take outs die de deelnemers over programmatic advertising mee naar huis hebben genomen:
programmatic advertising is transparant. Het is echter een keuze in hoeverre het beherende bureau of de adverteerder de transparantie wil geven/krijgen.
programmatic advertising is niet (meer) rest inventory tegen dumpprijzen. Allerlei rijke formaten (rich media, video etc) zijn verkrijgbaar middels programmatic inkoop.
programmatic advertising biedt adverteerders meer flexibiliteit, controle en optimalisatiemiddelen over hun campagnes dan handmatige werkwijzen.
programmatic advertising is geen trend, het is ‘here to stay’. Dus is het goed te investeren in het opdoen van de juiste kennis.