4 september 2015 -
De online videoserie BusinessCribs – een initiatief van Ricoh en 7 Ditches TV - brengt de meest inspirerende, opvallende en vooruitstrevende werkplekken van Nederland in beeld. Dit keer: het Amsterdamse kantoor van ‘s werelds grootste zakelijke netwerk, LinkedIn.
Dat LinkedIn en Nederland een bijzondere band hebben, blijkt direct uit de inrichting van het kantoor, dat is gevestigd in de Rembrandttoren, nabij het Amstelstation. Fietspaden, tuinkabouters, Delftsblauwe tegeltjes aan de wand, doorkijkjes op de grachten, tulpen en ‘De Nachtwacht’ in één van de meetingrooms, creëren een oud-Hollandse sfeer. Maar wel in een modern, strak jasje.
Gidsland
Nederland is dan ook een gidsland voor LinkedIn. Dat vertelt Marcel Molenaar, Head of Marketing Solutions LinkedIn Benelux. Molenaar: "We hebben nu 27 kantoren over de hele wereld, maar vijf jaar geleden was Amsterdam het derde kantoor, na San Francisco en Londen. De Nederlanders hebben LinkedIn als één van de eersten omarmd. Dat komt doordat wij het geen probleem vinden dat een social media-platform in het Engels is. Wat verder meespeelt is dat in Nederland de internettoegang goed geregeld is, dat er veel zelfstandigen zijn en dat Nederlanders houden van zakendoen, handelen en netwerken."
Digitale contractverwerking
Hoe oud-Hollands het kantoor misschien mag aandoen, de manier van werken is dat zeker niet. De 50 medewerkers richten zich als echte iWorkers op de verschillende doelgroepen: adverteerders, premium-leden en gebruikers van recuitment-oplossingen. Alle werkprocessen zijn digitaal, zoals je van een internetbedrijf zou verwachten. Zelfs aan de contractverwerking komt geen papier meer te pas (een digitale handtekening volstaat). Medewerkers kunnen zelf bepalen op wel gebied ze zich willen ontwikkelen, via een speciaal ‘Team & Talent’-programma.
Bijna 50 procent mobiel
Als zakelijk netwerk en talentenplatform heeft LinkedIn zicht op de toekomst van werk, waarin er steeds meer projectmatig in plaats van jobmatig wordt gewerkt en mobiel werken de norm lijkt te worden. Molenaar: "We bewegen in een ongelofelijk tempo naar mobiel, van acht procent in 2012 naar bijna 50 procent nu. Hele delen van onze memberbase, met name BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China), slaan zelfs hele stappen over. Daar gebruiken mensen alleen maar mobiel, dus alleen maar telefoon of tablet."