Noodkreet om groei schadelast bij diefstal nieuwe auto's
3 september 2015 -
De afgelopen drie jaar steeg de schadelast door inbraak in- en diefstal van jonge auto's tot drie jaar van 40 miljoen naar bijna 100 miljoen euro.
Terwijl dieven steeds gespecialiseerder te werk gaan, weten Nederlandse verzekeraars nauwelijks wat de nieuwste eisen zijn op het gebied van voertuigbeveiliging. Om iedereen wakker te schudden en om tegelijkertijd mee te kunnen bepalen welke technologieën het beste ingezet kunnen worden in de strijd tegen grote autobendes, hebben de Nederlandse leveranciers van alarm- en voertuigvolgsystemen de nieuwe Branchevereniging Voertuig Beveiliging (BVB) opgericht.
Twee minuten
Elke twee minuten breekt een dief een auto open om deze te stelen of om er waardevolle spullen uit te halen. In 2014 bedroeg de schade voor de categorie personenauto's van drie jaar en jonger alleen al 96 miljoen euro, een stijging van 257 procent ten opzichte van 2011, zo berekende het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV). Met name de diefstal van accessoires en navigatiesystemen loopt de spuigaten uit. Personenauto's van twee tot en met vijf jaar oud worden vaak door criminele organisaties gestolen.
Eisen
Hoewel het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit met het VbV-SCM keurmerk steeds zwaardere eisen stelt voor startonderbrekers, alarmsystemen en voertuigvolgsystemen, is dit nog nauwelijks bekend bij iedereen. Zo is sinds 1 januari jamming detectie met startonderbreking verplicht voor duurdere auto's met een voertuigvolgsysteem, maar daar is nog nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven. Dat terwijl uit onderzoek blijkt dat auto's met een dergelijk systeem 74 procent minder vaak worden gestolen. Tevens is het sinds die datum verplicht dat alarmsystemen welke achteraf worden geïnstalleerd voorzien zijn van een eigen autorisatie om de externe startonderbreker uit te schakelen.
Sparringpartner
De nieuwe branchevereniging wil iedere betrokkene hierop wijzen en fungeren als informatiebron. "Ons doel is om als serieuze en professionele sparringpartner in de beveiligingsbranche mee te denken en te werken aan nieuwe regelgeving," stelt Voorzitter Gerard Klein. "We willen verzekeraars helpen in de aanpak van voertuigcriminaliteit en bij het beperken van de schadelast."
Daarom is de Branchevereniging Voertuig Beveiliging (BVB) ook lid geworden van het College van Deskundigen van de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit. Deze stichting is een gemeenschappelijk initiatief van alle Nederlandse schadeverzekeraars om voertuig-, vaartuig-, werkmaterieel- en transportcriminaliteit te bestrijden. Binnen het college wordt bepaald hoe en met welke nieuwe technologieën auto's beveiligd moeten worden. Een van de nieuwe methoden van autodieven is bijvoorbeeld het verlengen van het handzender signaal van voertuigen met een zogenaamde smart key, waarna ze zonder braakschade de wagen openen, starten en ermee wegrijden. Een externe startonderbreker die geen deel uit maakt van het originele circuit van de auto is dan de enige afdoende oplossing
Carshops.