1 september 2015 -
Het hoogseizoen voor kerstpakketten is begonnen. Althans voor het bedrijfsleven. Vanaf september barst de drukte rondom de kerstpakketten los en kiezen Nederlandse bedrijven het kerstcadeau uit voor hun werknemers.
Een drukke periode breekt aan bij bedrijven die in kerstpakketten gespecialiseerd zijn. Tintelingen, een van Nederlands grootste aanbieders van eigen keuze kerstpakketten, doet een boekje open over de verwachtingen voor komend seizoen. Hoeveel geld geven Nederlandse bedrijven uit aan het kerstpakket en welke producten gaan er dit seizoen scoren? De belangrijkste uitkomsten op een rij:
. Fair trade en duurzame producten vinden gretig aftrek
. Dagje uit in eigen regio steeds meer in trek
. Cadeaukaarten minder populair door onzekerheid grote retailers
. Budget kerstpakket blijft gelijk
Bamboe espresso set, solar oplader en opvouwbare picknickmand scoren goed
"Komend kerstseizoen zien wij dat geschenken met een eerlijk en duurzaam karakter goed scoren. Zo is het Bamboe design espresso of theeset van 8Pandas zeer populair. Het is gemaakt van 100 procent duurzame materialen en kan uiteindelijk in de compostbak. Ook vindt de opvouwbare picknick mand, gemaakt van recycelde materialen, gretig aftrek onder de ontvangers van een eigen keuze eindejaarsgeschenk. Dit geldt ook voor window solar opladers, zeer eenvoudig te plaatsen op een raam en werkend op zonne-energie," aldus Patrick Moreu, managing director Tintelingen.
Dagje uit in eigen regio steeds meer in trek
Bedrijven kiezen voor hun medewerkers in toenemende mate voor belevenissen in eigen regio zoals een high tea, een lunch of diner, een dagje sauna, wijnproeven of een beautybehandeling. Volgens Moreu doen zij dit bewust om lokale (horeca)ondernemers te ondersteunen maar ook om de reiskosten voor de ontvanger van het kerstpakket laag te houden.
Cadeaukaarten minder populair door onzekerheid grote retailers
Patrick Moreu geeft aan dat aanvragen voor cadeaukaarten - waarmee de werknemer zelf zijn geschenk kan uitkiezen - licht zijn gedaald: "De meest populaire cadeaukaarten zijn van V&D, ICI Paris en van het webwarenhuis Fonq.nl. Er heerst onzekerheid bij bedrijven en consumenten over de stabiliteit van de grote en bekende winkelketens; steeds meer retailers komen in de problemen. Dit maakt dat de aanvragen voor cadeaukaarten bij ons zijn gedaald. Men is bang dat het verzilveren van de cadeaukaart te zijner tijd niet meer mogelijk is. Toch zien we, ondanks de onrust bij V&D aan het begin van dit jaar, dat de V&D cadeaukaart nog altijd de meest gekozen optie is."
Budget voor kerstcadeau blijft gelijk
Het Nederlandse bedrijfsleven trekt dit jaar hetzelfde budget uit voor kerstpakketten als in 2014. "Ondanks de invoering van de fiscale WKR-regeling in januari blijft het prijspatroon stabiel. Bedrijven geven gemiddeld zo’n 35 euro uit per medewerker. Dat was in 2012 gemiddeld nog 32 euro," aldus Patrick Moreu, managing director Tintelingen.