10 oktober 2001 -
Steeds minder treinen rijden op tijd. Dat blijkt uit het driemaandelijkse onderzoek naar de klanttevredenheid en punctualiteit dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) woensdag naar buiten hebben gebracht.
Meer dan 20 procent van de treinen vertrok niet volgens het spoorboekje.
In het derde kwartaal van dit jaar reed 79,1 procent van de treinen op tijd, tegen 81 procent vorig kwartaal. Nog nooit sinds de invoering van het onderzoek scoorden de NS zo slecht. Bij de invoering van het onderzoek, derde kwartaal 2000, gold reed 86,7 procent nog op tijd. Ook de gerealiseerde aansluitingen hebben het laagste niveau bereikt: 88,7 procent. Het aantal treinen dat niet reed, is gestegen tot 2,8 procent. De rapportcijfers die de reizigers in het derde kwartaal aan de NS gaven, zijn navenant. Ze variëren van een 4,7 tot een 6,9.
Het onderzoek wordt elk kwartaal uitgevoerd door de NS samen met consumentenorganisaties en de overheid. Een NS-woordvoerster beaamt dat de klanten niet te spreken zijn over de dienstverlening. De NS heeft voor twee miljard aan nieuwe treinen besteld, maar die komen pas vanaf volgend jaar op de rails. Ook hebben de spoorwegen veel nieuwe mensen aangenomen, maar dat wordt deels tenietgedaan door vertrekkende medewerkers en een hoog ziekteverzuim onder het rijdend personeel. Topman Hans Huisinga heeft zijn lot verbonden aan het succes van de verbeterplannen.