zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bijna één op de twintig Nederlanders slachtoffer identiteitsfraude

27 augustus 2015 - Hoewel in de periode van 2008 tot 2012 zo'n 4,6 procent van de bevolking (van zestien jaar en ouder) slachtoffer was van identiteitsfraude, stappen nog maar weinig slachtoffers naar de politie.

De tien procent van de slachtoffers die dat wel doet, heeft doorgaans ernstige financiële schade geleden. Door het beperkte aantal aangiftes heeft de politie geen goed beeld van identiteitsfraude. Dit blijkt uit een verkennend onderzoek van de Universiteit Leiden. Omdat experts verwachten dat identiteitsfraude in de toekomst een steeds groter probleem wordt is het zaak dat er intensief wordt samengewerkt tussen met name overheid en bedrijfsleven.



Persoonsgegevens
Plegers van identiteitsfraude misbruiken andermans persoonsgegevens om zo financiële winst te behalen. Bijvoorbeeld door het bemachtigen van iemands username en password kan men geld overboeken in naam van het slachtoffer. Door de voortschrijdende digitalisering van de maatschappij krijgen daders veel extra mogelijkheden om andermans persoonsgegevens buit te maken. Digitale criminaliteit beperkt zich niet tot de landsgrenzen: criminelen hebben daardoor eenvoudig toegang tot miljoenen potentiële slachtoffers.

Huidige situatie?
Hoewel identiteitsfraude veel beleids- en media-aandacht krijgt, is er weinig bekend over de huidige situatie in Nederland. Op basis van een representatieve slachtofferenquête is vastgesteld dat zowel van 2008-2010 als van 2010-2012 4,6 procent van de bevolking (van zestien jaar en ouder) hiervan het slachtoffer werd. Gemiddeld bedroeg de schade 400 euro per persoon, in ruim 80 procent van de gevallen werd dit bedrag in die periode volledig vergoed. De maatschappelijke schade -voor banken en hun klanten- is in de periode 2008-2012 naar schatting 300 miljoen euro (circa 150 miljoen in beide tweejaarsperioden).

Variatie
Identiteitsfraude blijkt, op basis van gesprekken met experts uit overheid en bedrijfsleven en literatuuranalyse, een op zeer uiteenlopende manieren gepleegd delict. Dit varieert van ouderwets post hengelen tot complexe varianten waarin sprake is van een taakverdeling tussen hackers, tussenpersonen die op illegale online marktplaatsen de gestolen persoonsgegevens verhandelen en 'money mules' (katvangers) die de winst uiteindelijk incasseren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Niemand is veilig voor datadiefstal
 Toename identiteitsfraude in Nederland
 Cybercriminelen storten zich op mobiele apparaten
 Weinig vertrouwen in bescherming persoonsgegevens
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10