zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Developers blijven worstelen met mobiele apps

27 augustus 2015 - Developers hebben behoefte aan de juiste tools en processen om stappen te kunnen zetten met mobiele applicatieontwikkeling.

Dat blijkt uit het Telerik State of Mobile Development-onderzoek van Progress. Telerik, een divisie van Progress, ondervroeg 3.000 IT-professionals en developers om de trends en percepties ten aanzien van mobiele applicatieontwikkeling inzichtelijk te maken.



Gebruiksvriendelijke tools
"Opmerkelijk is dat 57 procent van de developers nog nooit een mobiele app heeft gebouwd. Dit wijst erop dat mobiele applicatieontwikkeling nog altijd wordt beschouwd als zeer specialistisch," stelt Karen Tegan Padir, President Application Development and Deployment bij Progress. "Het is duidelijk dat de developers community behoefte heeft aan gebruiksvriendelijke tools en eenvoudige processen om substantiële voortgang te oeken met hun inspanningen op het gebied van mobiele applicatieontwikkeling."
De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn:

Gebrek aan resources en andere uitdagingen
Ondanks dat er bij consumenten en ondernemingen steeds meer interesse is om mobiele apps te gebruiken, verloopt de adoptie van mobiele applicatieontwikkeling trager dan verwacht. 57 procent van de ontwikkelaars zijn net gestart met het ontwikkelen van mobiele apps of hebben nog nooit een mobiele app gebouwd. Van de respondenten ontwikkelt 47 procent slechts één functionele mobiele app per jaar.
Een gebrek aan goede processen kan de voortgang ook in de weg staan. Ontwikkelaars van mobiele apps uiten ook hun frustratie over de steeds veranderende technologie en ontwikkelaanpak (zestien procent). Daarnaast worstelen zij met verschillende barrières, zoals tijdgebrek (negentien procent), gebrek aan tools (vijftien procent) en budgetbeperkingen.

Het ontwikkelen van aantrekkelijke mobiele apps is een kritische succesfactor
Het verbeteren van de operationele efficiëntie werd het meeste genoemd als belangrijkste reden om mobiele apps te ontwikkelen. Andere redenen zijn onder andere het creëren van nieuwe omzetkansen (39 procent), het verhogen van de productiviteit van medewerkers (38 procent), het verbeteren van de klantenservice (35 procent) en het verbeteren van klantinteracties (34 procent)
Voor het realiseren van deze doelen moet de gebruikerservaring prioriteit krijgen bij het ontwikkelen van iedere mobiele app.

Organisaties kunnen profiteren van een flexibele, multi-platform benadering
Hoewel ontwikkelaars zich druk maken om een gebrek aan beschikbare tools en steeds weer veranderende ontwikkelbenaderingen, hebben de meeste ontwikkelaars geen uitgesproken voorkeur voor een specifieke ontwikkelaanpak bij mobiele apps. Een hybride aanpak wordt het meest gewaardeerd (33 procent), gevolgd door native (25 procent) en web (negentien procent), maar de onderlinge verschillen zijn minimaal.
De ontwikkelaars bouwen apps voor alle platformen. 76 procent van de respondenten geeft aan te ontwikkelen voor Android, 63 procent voor iOS en 40 procent voor Windows Phone. Van hen die ontwikkelen voor iOS geeft 83 procent aan ook Android apps te ontwikkelen. Ondanks dat multi-platform applicatieontwikkeling een voorwaarde is voor de meeste B2B- en B2E- (voor medewerkers) apps, is dit één van de grote uitdagingen. Van de respondenten geeft 36 procent aan dat dit de grootste uitdaging is binnen het applicatieontwikkelproces, in combinatie met een sterke behoefte aan een overzichtelijke user interface. 

Nieuwe uitdagingen voor ontwikkelaars doemen op
Respondenten geven bovendien aan dat zij verwachten in de toekomst voor een mix van platformen te ontwikkelen, zoals web (87 procent), desktop (62 procent), IoT (22 procent) en wearables (zes procent).
Uit het onderzoek blijkt dat IoT het wint van wearables als de nieuwe trend in applicatieontwikkeling. Slimme huishoudelijke apparaten en virtual reality devices, zoals Oculus Rift, worden belangrijker volgens respectievelijk 35 en 21 procent van de respondenten. Slechts 21 procent van de respondenten heeft concrete plannen om in 2015 apps te ontwikkelen voor wearables zoals de Apple Watch. Van deze 21 procent verwacht 45 procent apps te gaan ontwikkelen voor de Apple Watch.

Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd in juni 2015. De groep van ruim 3.000 respondenten bestaat uit een mix van ontwikkelaars (49 procent), CEO’s/directeuren (veertien procent), architects (veertien procent), IT-professionals, CTO’s (zes procent) en overige. 47 procent van de respondenten werkt voor een softwarebedrijf of ISV, 33 procent zijn werkzaam voor niet-softwarebedrijven (grote ondernemingen en MKB) en twintig procent is werkzaam voor system integrators.

Download het volledige rapport hier.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Beveiliging, gebruiksvriendelijkheid en privacy grootste redenen voor bezorgdheid
 Mobiele apps zijn het nieuwe gezicht van bedrijven
 Organisaties: investeer in digitale klantinteractie of mis de boot
 Langzame apps en websites verjagen online shopper
 
 
reacties
 
Applewatchkopen.nl  |   | 
24-08-2016
 | 
00:28 uur
De Apple Watch is tot nu toe een flop gebleken.. Ik denk dat ontwikkelaars daar nu weinig aandacht op richten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10