Minder files vanwege matige economische groei en hoge werkloosheid
25 augustus 2015 -
INRIX heeft zijn jaarlijkse Traffic Scorecard Report voor Nederland uitgebracht. Daaruit blijkt dat Nederlandse automobilisten in 2014 gemiddeld 41 uur kwijt waren aan files. Dat is vier uur minder dan in 2013.
Nederland handhaaft zich als tweede op de lijst van Europese landen met de meeste vertraging door files. Op die lijst staat België op nummer één als land met de hoogste filedruk; bestuurders stonden daar in 2014 gemiddeld 51 uur vast in de file.
Lichte economische groei
Na twee jaar van economische krimp, groeide de Nederlandse economie in 2014 weer licht, met 0.9 procent. De werkloosheidscijfers piekten in februari 2014 met 7.9 procent tot recordhoogte en kwamen voor heel 2014 uit op 7,4 procent. Deze economische factoren spelen een belangrijke rol bij de afname van de filedruk. Er zijn immers minder zakelijke vervoersbewegingen en er is minder woon-werkverkeer met de auto.
Wisselend verkeersbeeld
Het verkeersbeeld is wisselend in de zes stedelijke gebieden die in 2014 door INRIX werden onderzocht, net als het verkeersbeeld voor heel Nederland. De grootste toenamen in verkeersopstoppingen werden geconstateerd in Rotterdam (+31 procent) en Amsterdam (+22 procent), waar automobilisten gemiddeld respectievelijk 62 en 50 uur stil stonden in de file.
File-uren
De stedelijke gebieden in Nederland met de meeste vertraging door files (gemeten naar het gemiddelde aantal uren dat een bestuurder jaarlijks kwijt is in een file):
Positie Stedelijk gebied rond: Uren kwijt in 2014 Verschil 2014 - 2013 (in aantal uren)
1 Rotterdam 63 +15
2 Amsterdam 50 +9
3 Gravenhage 49 -2
4 Utrecht 48 -5
5 Eindhoven 37 +8
6 Groningen 20 -2
Minder verkeer
Het is het derde jaar op rij dat het verkeer in Nederland is teruggelopen, zegt Bryan Mistele, President en CEO van INRIX. "Door de relatief hoge werkloosheid en de bescheiden economische groei in 2014 is het verkeersaanbod over de weg in heel het land gedaald."
Nederland in Europa: hoe staan we ervoor?
Van de dertien landen die in het rapport werden geanalyseerd, had meer dan de helft (53 procent) in 2014 te maken met een toename van de filedruk vergeleken met 2013; in lijn met de gestage economische groei daar. De landen die kampten met hoge werkloosheid en matige economische groei of zelfs krimp, zagen de verkeersdrukte afnemen in vergelijking met 2013.
Landen in Europa met de hoogste filedruk (gemeten naar het gemiddelde aantal uren dat een bestuurder jaarlijks kwijt is in een file):
Nederlandse wegen met de hoogste filedruk
De Traffic Scorecard Report 2014 laat ook zien op welke wegen in Nederland de meeste files zijn en wat de tijdstippen zijn die je het beste kunt vermijden. De A13 tussen Rotterdam en Den Haag is de drukste weg; bestuurders stonden in de spits gemiddeld 31 uur in de file in 2014.
De drukste wegen in Nederland (gemeten naar gemiddelde file-uren per jaar):
Positie Gebied Weg Van Naar Afstand (km) Drukste spits Drukste dag/tijd Totale vertraging per jaar (in uren)
De verkeerssituatie in Europese steden
De INRIX Traffic Scorecard heeft ook de verkeerssituatie in de grote stedelijke gebieden in de rest van Europa in kaart gebracht. Van de 94 Europese steden die in het rapport zijn geanalyseerd, blijkt dat bij bijna de helft de verkeersdichtheid is toegenomen in vergelijking met 2013.
Londen staat bovenaan de lijst van Europese steden met de meeste verkeersopstoppingen. Barcelona had echter de grootste toename in filedruk, vergeleken met 2013 nam die in 2014 met 66 procent toe. Bestuurders kregen te maken met een extra tien uur vertraging in het verkeer. Het gemiddeld aantal file-uren steeg van vijftien (2013) naar 25 (2014).Die toename is toe te schijven aan de groeiende Spaanse economie. Het Spaanse bruto binnenlands product (bbp) groeide in 2014 met 1,4 procent- het eerste volledige jaar van groei voor Spanje sinds 2008. De werkloosheid in Barcelona daalde met drie procent in 2014 tot twintig procent. Daardoor namen de consumentenuitgaven toe, groeiden de verkeersbewegingen en nam het woon-werkverkeer met de auto toe.
Europese steden met de meeste files in 2014 (gemeten naar gemiddelde file-uren per jaar):
2014 positie 2013 positie Stedelijk gebied Gemiddeld aantal file-uren 2014 Verschil 2014 - 2013 (in aantal uren)