25 augustus 2015 -
De meeste eindgebruikers benutten tussen de 40 en 60 procent van de functionaliteiten van de software die ze tot hun beschikking hebben, terwijl IT verwacht dat het zwaartepunt van het gebruik hoger ligt: tussen de 60 en 80 procent.
Dat blijkt uit onderzoek van NovioData in opdracht van Info Support onder 250 IT-verantwoordelijken en 300 eindgebruikers van bedrijfssoftware. Beide groepen werd gevraagd hoeveel procent van de aangeboden functionaliteiten daadwerkelijk wordt gebruikt op de werkvloer.
Waar 26 procent van de IT’ers verwacht dat het gebruik boven de 80 procent ligt, blijkt in de praktijk dat slechts twaalf procent van de medewerkers software zo intensief gebruikt. Slechts twee procent van de eindgebruikers zegt alle functionaliteiten te gebruiken.
Deze kloof kan voor een deel worden verklaard door het niet betrekken van eindgebruikers bij het ontwikkeltraject van software. Op de stelling ‘Eindgebruikers worden lang niet altijd betrokken bij het ontwikkeltraject van software’ antwoordt 31 procent (helemaal) mee eens.
Software slokt budget én tijd op
Het onderzoek laat ook zien dat de aanschaf, ontwikkeling, beheer en het onderhoud van software een groot deel van het budget en de tijd van de IT-afdeling opslokt. Van elke euro die IT uitgeeft, gaat 79 cent naar software. Zo’n 74 procent van de tijd wordt aan software besteed.
"Dit onderzoek laat zien dat er nog vaak functionaliteiten worden aangeboden omdat ze nu eenmaal beschikbaar zijn, zonder dat er wordt nagedacht over de vraag of eindgebruikers er eigenlijk wel op zitten te wachten," aldus Henk van der Pol, Unitmanager Cloud Applicaties bij Info Support. "Als je je bedenkt dat deze taken een groot deel van de tijd en het budget van IT opslokken, dan is er nog veel verbetering te halen. Als ook maar een kwart van overbodige functionaliteiten niet meer zou hoeven worden beheerd en onderhouden, zou dat een grote besparing betekenen. Een mogelijke oplossing is het betrekken van eindgebruikers in een vroeg stadium van de softwareontwikkeling, de zogeheten agile aanpak. Een methode om ervoor te zorgen dat eindgebruikers voortdurend worden bediend in hun wensen en behoeftes, is Continuous Delivery; nieuwe features worden kort-cyclisch ontwikkeld en geleverd aan de eindgebruiker. Hierin is voor IT-afdelingen nog veel winst te halen."
Het volledige onderzoeksrapport ‘Zakelijke software. Waar betalen we eigenlijk voor?’ is hier te downloaden.
Interessant onderzoek en interessante uitkomsten.
De uitkomsten lijken in lijn te liggen met het beroemde onderzoek uit 2002 van de Standish Group: 64 percent of features in products are “rarely or never used.''
Deze uitkomst wordt zeer vaak geciteerd, vooral door liefhebbers van Agile en Scrum (waar ik mezelf ook onder reken). Het zwakke punt van het onderzoek van de Standish Group is echter dat men nooit de onderzoeksdata heeft prijsgegeven. Kortgeleden heeft Mike Cohn uit weten te zoeken dat deze studie gebaseerd is op slechts 4 applicaties die intern werden gebruikt bij de Standish Group. Dat zet die spectaculaire conclusie toch in een ander daglicht.
(Artikel Mike Cohn: https://www.mountaingoatsoftware.com/blog/are-64-of-features-really-rarely-or-never-used)
Bij dit onderzoek van Noviodata wordt gelukkig meer informatie prijsgegeven over het aantal deelnemers. Maar ook hier ben ik erg benieuwd naar de opzet van het onderzoek:
- Hoeveel verschillende applicaties werden meegenomen?
- Applicaties van hoeveel verschillende software-leveranciers?
- Het onderzoek toont een verschil aan in de beoordeling tussen eindgebruikers en it-managers, maar hoe stelt men vast dat de eindgebruikers 'gelijk' hebben? Is er ook echt gemeten hoeveel van de functionaliteiten worden gebruikt?
Terechte opmerking! Ik blijf stuitten op het feit dat men conclusies van onderzoeken als zoete koek neemt zonder weet te hebben van onderzoeksmethoden en data.