Bedrijven reserveren meer opleidingsbudget voor e-learning
21 augustus 2015 -
Uit onderzoek van Nidap blijkt dat 24 procent van het opleidingsbudget van grote en middelgrote organisaties in Nederland voor e-learning wordt gereserveerd. In 2012 was dit nog negen procent.
Voor het onderzoek werden 330 HR-verantwoordelijken ondervraagd. Bedrijven investeren nog steeds het meeste in open inschrijving opleidingen. De grootste groei wordt echter voor e-learning, interne trainingen en incompany trajecten verwacht.
Het grootste deel (42 procent) van het opleidingsbudget wordt aan open inschrijving opleidingen bij externe opleiders gespendeerd. Slechts veertien procent van de HR-professionals verwacht dat het budget hiervoor het komende jaar nog stijgt. Eveneens veertien procent verwacht hier juist een daling. Eén op de drie verwacht wel een verdere stijging van het budget voor e-learning en interne trainingen.
Management- & leiderschapsontwikkeling prioriteit
De top drie vraagstukken waarvoor opleidingen en trainingen op dit moment worden georganiseerd zijn management- en leiderschapsontwikkeling (74 procent), kwaliteitszorg en veiligheid (67 procent) en interne samenwerking (65 procent). Talentmanagement staat met 55 procent op nummer vier.
E-learning vooral voor kwaliteitszorg
Met name grote organisaties (met meer dan 1.000 werknemers) maken op dit moment gebruik van e-learning. Het wordt het vaakst toegepast voor kwaliteitszorg- en veiligheidsvraagstukken (35 procent), verkoop of marketing (24 procent) en automatisering (twintig procent). Zestien procent zet e-learning in voor managementontwikkeling.
Guust-Jan Timmerman, Global Account Director bij CrossKnowledge, internationaal marktleider op het gebied van e-learning en blended learning voor management & leiderschap, herkent deze trend: "Door de crisis is langere tijd bezuinigd op opleiding en ontwikkeling. Bedrijven willen nu weer meer investeren, onder andere om het opgelopen 'achterstallig onderhoud' te compenseren. Daarbij wordt in Nederland nog enigszins voorzichtig omgesprongen met budgetten. Dit spreekt in het voordeel van e-learning en blended learning, omdat u hiermee als organisatie - met behoud van kwaliteit - per saldo meer krijgt voor uw geld." Internationaal gezien wordt er al veel meer uitgegeven aan e-learning. Timmerman verwacht dan ook dat we hiermee in Nederland aan de vooravond staan van de zich reeds aftekende groei.
Digitaal leren populairst in de zorg
Toch blijft het aantal bedrijven dat e-learning inzet met 53 procent ongeveer gelijk ten opzichte van voorgaande jaren. Alleen in de zorg neemt dit aantal toe: 76 procent maakt hier nu gebruik van e-learning versus 54 procent in 2012. Een mogelijke verklaring voor de toegenomen populariteit in de zorg is de veranderde wet- en regelgeving om de kwaliteit van zorgpersoneel te waarborgen. Opleidingsbudgetten in de sector staan hierdoor onder druk. E-learning zorgt bovendien voor een grote mate van flexibiliteit en minder gederfde arbeidstijd.
Voorkeur voor (een deel) klassikaal
Uit eerder onderzoek van Nidap in samenwerking met Springest onder 3.087 werkende Nederlanders blijkt dat vrijwel iedereen bij voorkeur nog steeds een deel van zijn opleiding klassikaal volgt. HR-verantwoordelijken geven dan ook net als werknemers aan dat klassikale lessen het populairst zijn. Coaching en werkplek leren volgen op plek twee en drie.
Top vijf leervormen
Klassikale lessen
Individuele begeleiding en coaching
Werkplek leren
Blended learning
E-learning only
Incompany en interne trainingen meest gebruikte trainingstypen
Het trainingstype dat door verreweg de meeste organisaties wordt toegepast is de incompany training: 93 procent organiseert dergelijke trainingen en 26 procent van het opleidingsbudget wordt hieraan besteed. Op Springest, de site waar jaarlijks drie miljoen Nederlanders een opleiding zoeken, vergelijken en boeken, neemt het aantal incompany aanvragen dan ook sterk toe. In 2014 was dit aantal verdubbeld ten opzichte van 2013. Dit jaar zijn al bijna evenveel aanvragen gedaan als in 2014, terwijl de drukste periode nog komt.
Interne trainingen en coaching worden ook door het merendeel van de bedrijven (81 en 80 procent) ingezet voor HRD. Dit is volgens de oprichter en CEO van Springest, Ruben Timmerman (overigens geen familie van Guust-Jan), vooral zichtbaar binnen de opleidingsvergelijkingssites op maat. Hier maken bedrijven als Aegon, Stork en Vattenfall gebruik van.