2 november 2003 -
In veel organisaties worden periodiek functioneringsgesprekken met medewerkers gehouden. Volgens Nathalie Pols is dit echter een achterhaald managementinstrument.
Volgens de Hogeschoolstudent past het niet meer in hrm-strategieën waarbij inzetbaarheid in de toekomst centraal staat. Dat schrijft zij in een artikel op Mens Centraal.
Korte termijn Volgens Pols, die op dit ondewerp afstudeert aan de Saxion Hogeschool in Enschede, zijn functioneringsgesprekken te zeer op de korte termijn gericht. Bovendien zijn ze ongeschikt om de ontwikkeling van medewerkers te sturen. Vooral prestaties uit het recente verleden komen aan de orde, niet de potentiële inzet en resultaten op lange termijn. Ook zijn functioneringsgesprekken te individueel van aard, terwijl van medewerkers juist teamwork en kennisdeling wordt verwacht. Er zou meer nadruk op het proces en minder op prestaties moeten komen te liggen.
Artikel Een alternatief instrument draagt Pols niet aan. Wel zijn er volgens haar "diverse ideeën voorhanden die al in diverse organisaties succesvol worden toegepast." Welke dat zijn, laat ze in het artikel in het midden. Klik hier om het hele artikel te lezen.