Nationale DenkTank 2015 over 'Het Leren van de Toekomst' van start
18 augustus 2015 -
Het onderwijs in Nederland kan en moet beter. De Nederlandse leerling is niet gemotiveerd, leraren en ouders voelen zich niet betrokken, de lespraktijk is al 50 jaar vrijwel onveranderd en we investeren relatief weinig in de ontwikkeling van het jonge kind.
De Nationale DenkTank 2015 gaat vanaf 17 augustus op zoek naar oplossingen voor al deze knelpunten.
Minder betrokken
Onze leraren moeten aan zoveel regels voldoen dat zij steeds minder betrokken zijn bij de individuele leerling. Deze leerling voelt zich 'checklist-leerling' en is volgens de OECD de minst gemotiveerde van Europa. De mogelijkheden die o.a. ICT ons biedt om slimmer te leren zijn de afgelopen 50 jaar drastisch toegenomen, maar de lespraktijk is vrijwel onveranderd. Onderzoek van o.a. een Nobelprijswinnende econoom toont aan dat al op jonge leeftijd investeren in de ontwikkeling van kinderen een enorm positief effect heeft op kinderen én op de maatschappij, maar in Nederland gebeurt dat nog weinig.
"Er is de laatste tijd veel aandacht voor de noodzaak van verandering in het onderwijs. Nederland doet het niet slecht, maar voor een ambitieuze kenniseconomie nog lang niet goed genoeg," aldus Alexander Rinnooy Kan, lid van de Raad van Advies van de Nationale DenkTank. "Daarom is het zo belangrijk dat de Nationale DenkTank zich dit jaar richt op 'Het Leren van de Toekomst'."
Nationale DenkTank 2015: 24 excellente studenten
De Nationale DenkTank 2015 bestaat uit een team van 24 excellente studenten, met zeer uiteenlopende studieachtergronden: van geschiedenis tot biologie, en van economie tot geneeskunde. Gedurende vier maanden onderzoeken zij 'Het Leren van de Toekomst' vanuit het perspectief van de leerling, de docent en de ouder, maar ze bekijken ook wat de lerarenopleiding, ICT en andere leermiddelen kunnen bijdragen. De Nationale DenkTank brengt eerst de belangrijkste knelpunten in kaart, en komt vervolgens met een heldere visie en concrete oplossingen.
De Nationale DenkTank richt zich zowel in 2015 als in 2016 op het thema 'Het Leren van de Toekomst'. De DenkTank kijkt daarbij naar hoe we leren, niet naar wat we leren. In 2015 ligt de focus op de ontwikkeling van het jonge kind, het primair en voortgezet onderwijs. In 2016 onderzoekt de DenkTank de mogelijkheden voor het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs.
Themapartners
De themapartners van de Nationale DenkTank 2015 zijn: Bernard van Leer Foundation, Ministerie van OCW, Van Dijk Educatie en Windesheim. Zij zijn de hoofdsponsoren van de Nationale DenkTank 2015 en stellen hun expertise ter beschikking gedurende het hele project.