zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Stofzuigen en strijken populairder dan pensioenoverzicht

17 augustus 2015 - Het banksaldo op een app. Belastingbrieven in de brievenbus. Ze krijgen alle aandacht van de consument. Want zolang het om dringende en actuele financiële zaken gaat, zijn zelfs jongeren geïnteresseerd in geldzaken.

Maar zodra het om geldzaken voor de lange termijn gaat, om financiële planning dus, zakt de belangstelling dramatisch. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Aegon. Wij Nederlanders vinden planning vaak maar saai, tijdrovend en moeilijk.


 
Blauwe envelop
De bekende blauwe envelop mag zich in een grote belangstelling verheugen. 93 procent van de Nederlanders leest de post van de Belastingdienst meestal binnen een week. Pensioenbrieven daarentegen worden door de helft van de jongeren bijvoorbeeld niet of nauwelijks gelezen. En lol hebben ze er al helemaal niet in: driekwart van de jongeren stort zich liever op huishoudelijk werk dan op financiële planning.
 
Verschil in aandacht
Aegon liet GfK onder duizend Nederlanders peilen of er verschil is in aandacht voor geldzaken voor de korte termijn en geldzaken voor later. En dat is er. 90 procent van de ondervraagden kent het actuele saldo op de betaal- en spaarrekening, en dat is ongeacht hun leeftijd, geslacht of opleiding. Tegelijk weet maar 43 procent wat de financiële gevolgen van overlijden of arbeidsongeschiktheid zijn. En nog minder mensen (36 procent) weten wat ze bij hun pensionering krijgen. Bij geldzaken voor later geldt: hoe ouder, hoe beter Nederlanders op de hoogte zijn. Ook zijn mannen doorgaans beter geïnformeerd dan vrouwen.
 
Uitstelgedrag
Hypotheken, pensioenen en verzekeringen krijgen niet de aandacht die ze verdienen. De Nederlander lijdt aan uitstelgedrag. En dat terwijl 83 procent financiële zaken wel degelijk belangrijk vindt. Bovendien kan een beetje aandacht ervoor soms al op de korte termijn voordeel opleveren. Denk aan het oversluiten van de hypotheek of het checken op passende verzekeringen. En van pensioen is bekend dat vroegtijdige aanvulling veel goedkoper is dan reparatie op het laatste moment. Maar helaas: terwijl 46 procent in het afgelopen jaar nog heeft gecheckt of verzekeringen nog bij de situatie pasten, keek maar twintig procent of het zou lonen om de hypotheek over te sluiten en heeft maar zes procent pensioenadvies ingewonnen. De beperkte interesse uit zich ook in de tijd die men besteedt aan financiën: hoewel enkele tijd vrijmaakt voor financiële planning.
 
Slim verdelen
Om mensen op weg te helpen met hun financiële planning legt Aegon op www.aegon.nl/geldzaken uit welke drie potjes in een financieel mensenleven een rol spelen: geld voor morgen, geld voor later en bescherming tegen inkomensverlies. 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders positief over financiële toekomst
 Grotere mkb-bedrijven hebben weinig inzicht in verkoop- en financiële informatie
 Financiële branche ziet moeilijkheden in online samenwerken met ouderen
 Zeven adviezen voor oprechte verbinding met de klant in de financiële wereld
 
 
reacties
 
Stofzuiger-info  |   | 
26-04-2021
 | 
22:05 uur
Wij hadden wel kunnen voorspellen dat geld en financiële zaken voor jongeren interessanter zijn dan stofzuigen!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10