12 augustus 2015 -
Uit onderzoek van VONQ is gebleken dat het bijwerken van e-mail na terugkomst van vakantie de grootste ergernis is van werknemers. Bijna de helft van de respondenten ergert zich het meest aan het verwerken van een overvolle mailbox.
Een rustige opstartdag is voor een groot deel van de ondervraagden het belangrijkst. Ondanks dat werknemers ergernissen ervaren, heeft 60 procent van de medewerkers geen problemen om weer aan de slag te gaan na de vakantie.
Opgestapeld werk na vakantie
Onlangs deed VONQ via een online enquête onderzoek naar de grootste ergernissen van medewerkers na terugkomst van vakantie. Uit de antwoorden van de respondenten komt naar voren dat 45 procent zich ergert aan de hoeveelheid werk die zich heeft opgestapeld na de vakantie. Ook collega’s waaraan taken zijn overgedragen en werk niet goed hebben opgepakt tijdens hun afwezigheid is iets waaraan mensen zich ergeren na de vakantie; 37 procent geeft aan dit als vervelend te ervaren. "De uitkomst van het onderzoek toont aan dat u vooral goed moet plannen en taken moet delegeren voordat u op vakantie gaat. Zo komt u ook niet voor verrassingen te staan bij terugkomst op kantoor en weet u dat alles goed wordt opgepakt tijdens uw afwezigheid," geeft Ralph Brasker, Chief Marketing Officer van VONQ, aan.
Rustige opstartdag
Naast het feit dat het grootste deel van de ondervraagden zich ergert aan een overvolle mailbox na de vakantie, heeft bijna een kwart van de respondenten behoefte aan een rustige opstartdag na terugkomst op de werkvloer. Brasker: "De meeste medewerkers vinden het niet erg om weer aan de slag te gaan, maar bij terugkomst zijn er altijd wat zaken die ze graag anders zien. Zich laten verleiden tot lange(ere) werkdagen is iets dat veel medewerkers na hun vakantie willen voorkomen. Opvallend is trouwens dat bijna vijftien procent van de ondervraagden zegt niets te willen veranderen na hun vakantie. Het is daarom ook niet gek dat meer dan 60 procent van de werknemers graag weer aan de slag te gaat na hun vakantie."