zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland kan leren van België op het gebied van mobile recruitment

7 augustus 2015 - Zowel in Nederland als in België zijn er nog grote stappen te maken op het gebied van mobile recruitment. In beide landen is een overgrote meerderheid van de wervingssites nog niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, terwijl in Nederland het mobiele internet inmiddels het vaste-internetgebruik al overstijgt.

Bij de Belgen is 28 procent van de recruitment-websites geschikt voor mobile devices, in Nederland is dat slechts zestien procent. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed onder 766 recruitment-professionals in Nederland en België.



Kennisverschil en scepticisme
Het uiteenlopen van de Nederlandse en Belgische percentages lijkt onder andere voort te komen uit een verschil in kennis. Zo zijn de zuiderburen beter op de hoogte van het feit dat een responsieve website bijdraagt aan een betere ranking in Google. In België wist 62 procent van de recruitment-professionals dit, in Nederland slechts 54 procent. Bovendien zijn Nederlandse bedrijven sceptischer over het belang van mobile recruitment. In ons land geeft dertig procent aan helemaal geen toegevoegde waarde te zien in mobile recruitment. In België is veertien procent van de recruiters die mening toegedaan. Voor het recruitment-proces, waarin ook zaken als het sollicitatieproces zijn opgenomen, biedt slechts negen procent van de Nederlandse bedrijven een sollicitatieproces dat volledig geoptimaliseerd is voor mobile devices. In België is dat negentien procent.

Verschil wordt groter
Het lijkt er bovendien op dat deze kloof tussen de buurlanden in de toekomst alleen maar groter wordt. Zo bekijkt 32 procent van de Belgische bedrijven de mogelijkheden van mobile recruitment, terwijl in Nederland slechts achttien procent daarmee bezig is. Daarnaast heeft 23 procent van de Belgische bedrijven plannen om in de toekomst een mobile recruitment-app te bouwen, tegen slechts zestien procent van de Nederlandse ondernemingen.

Leren van elkaar
"Hoewel wij in Nederland denken voorop te lopen in digitale kennis, zouden we op het gebied van mobile recruitment vaker over de grens kunnen kijken en ons verdiepen in projecten en cases van, en kennis opdoen bij onze zuiderburen. We lijken het belang van mobile recruitment te onderschatten en lopen talent mis door websites niet te optimaliseren voor mobiel gebruik," zegt Sander Poos, algemeen directeur van Indeed Benelux. "Wie zegt dat mobile recruitment de toekomst heeft, drukt zich nog zwak uit. Mobile devices zijn namelijk nu al verantwoordelijk voor het grootste deel van het internetverkeer. In 2014 werd de website van Indeed voor het eerst meer bezocht via mobile devices dan via een pc. En die trend zien we ook in Nederland, waar 51 procent van onze bezoekers onze website raadpleegt via een tablet of smartphone. Zeker voor het aantrekken van millennials – de mobiele generatie – zien we bij Indeed dat een mobile recruitment-site een must is."
Het verschil tussen Nederland en België komt naar voren bij bedrijven van alle soorten en maten. Bij grote Belgische bedrijven is 33 procent van de recruitment-websites geoptimaliseerd voor mobile devices, in Nederland is dat 26 procent. Bij kleine bedrijven liggen de percentages op elf voor België en zes voor Nederland. Bij de middelgrote bedrijven is het verschil met twintig procentpunten het grootst: 34 procent in België, veertien procent in Nederland.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven lopen talent mis: geen toegevoegde waarde mobile recruitment
 Consument leest e-mail steeds vaker op mobiel
  Investeringen in ‘mobile marketing’ topprioriteit voor retailers en merken
 Bedrijven laten kansen mobiele strategieën onbenut
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10