Nederland kan leren van België op het gebied van mobile recruitment
7 augustus 2015 -
Zowel in Nederland als in België zijn er nog grote stappen te maken op het gebied van mobile recruitment. In beide landen is een overgrote meerderheid van de wervingssites nog niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, terwijl in Nederland het mobiele internet inmiddels het vaste-internetgebruik al overstijgt.
Bij de Belgen is 28 procent van de recruitment-websites geschikt voor mobile devices, in Nederland is dat slechts zestien procent. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed onder 766 recruitment-professionals in Nederland en België.
Kennisverschil en scepticisme
Het uiteenlopen van de Nederlandse en Belgische percentages lijkt onder andere voort te komen uit een verschil in kennis. Zo zijn de zuiderburen beter op de hoogte van het feit dat een responsieve website bijdraagt aan een betere ranking in Google. In België wist 62 procent van de recruitment-professionals dit, in Nederland slechts 54 procent. Bovendien zijn Nederlandse bedrijven sceptischer over het belang van mobile recruitment. In ons land geeft dertig procent aan helemaal geen toegevoegde waarde te zien in mobile recruitment. In België is veertien procent van de recruiters die mening toegedaan. Voor het recruitment-proces, waarin ook zaken als het sollicitatieproces zijn opgenomen, biedt slechts negen procent van de Nederlandse bedrijven een sollicitatieproces dat volledig geoptimaliseerd is voor mobile devices. In België is dat negentien procent.
Verschil wordt groter
Het lijkt er bovendien op dat deze kloof tussen de buurlanden in de toekomst alleen maar groter wordt. Zo bekijkt 32 procent van de Belgische bedrijven de mogelijkheden van mobile recruitment, terwijl in Nederland slechts achttien procent daarmee bezig is. Daarnaast heeft 23 procent van de Belgische bedrijven plannen om in de toekomst een mobile recruitment-app te bouwen, tegen slechts zestien procent van de Nederlandse ondernemingen.
Leren van elkaar
"Hoewel wij in Nederland denken voorop te lopen in digitale kennis, zouden we op het gebied van mobile recruitment vaker over de grens kunnen kijken en ons verdiepen in projecten en cases van, en kennis opdoen bij onze zuiderburen. We lijken het belang van mobile recruitment te onderschatten en lopen talent mis door websites niet te optimaliseren voor mobiel gebruik," zegt Sander Poos, algemeen directeur van Indeed Benelux. "Wie zegt dat mobile recruitment de toekomst heeft, drukt zich nog zwak uit. Mobile devices zijn namelijk nu al verantwoordelijk voor het grootste deel van het internetverkeer. In 2014 werd de website van Indeed voor het eerst meer bezocht via mobile devices dan via een pc. En die trend zien we ook in Nederland, waar 51 procent van onze bezoekers onze website raadpleegt via een tablet of smartphone. Zeker voor het aantrekken van millennials – de mobiele generatie – zien we bij Indeed dat een mobile recruitment-site een must is."
Het verschil tussen Nederland en België komt naar voren bij bedrijven van alle soorten en maten. Bij grote Belgische bedrijven is 33 procent van de recruitment-websites geoptimaliseerd voor mobile devices, in Nederland is dat 26 procent. Bij kleine bedrijven liggen de percentages op elf voor België en zes voor Nederland. Bij de middelgrote bedrijven is het verschil met twintig procentpunten het grootst: 34 procent in België, veertien procent in Nederland.