4 augustus 2015 -
Consumenten kiezen vaker voor een tweedehands auto dan voor een nieuwe wagen.
Dat concluderen analisten van ABN Amro op basis van verkoopcijfers, zo meldt NU.nl.
Hoewel de economie aantrekt en de index voor het consumentenvertrouwen na 7,5 jaar weer positief is uitgevallen, is de verkoop van nieuwe personenauto's sinds 2011 gedaald.
De verkoopaantallen bereikten afgelopen juni nog een dieptepunt. Het aandeel van particulieren in de totale autoverkoop zakte in die maand naar 35 procent.
Occasions
Tegelijkertijd is de verkoop van occasions tussen 2011 en 2013 ook gedaald. Maar sindsdien is de verkoop toegenomen en zijn ook de prijzen voor tweedehands auto's gestegen. De verkoop van nieuwe wagens blijft dus achter. Per saldo worden meer auto's verkocht, maar consumenten kiezen vaker voor een occasion. ABN Amro stelt vast dat er geen duidelijk verband is tussen het consumentenvertrouwen en de verkoop van nieuwe personenauto's. Vanaf eind 2013 ontwikkelden beiden zich zelfs tegengesteld.
Status
De (nieuwe) auto verliest zijn status en is niet langer een prioriteit. De consument koopt wel een andere auto, maar geen nieuwe, aldus ABN Amro. De bank verwacht niet dat de verkoop van nieuwe auto's aan particulieren zal aantrekken.