zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Informatiemanager dreigt buiten de boot te vallen

31 juli 2015 - De rol van de informatiemanager ligt onder vuur. Informatiemanagers doen er daarom goed aan de meerwaarde van hun functie duidelijk te maken in consumentgerichte sectoren zoals de detailhandel.

Dit blijkt uit onderzoek van Iron Mountain. Eigenlijk zouden zij de branche moeten opvoeden om te laten zien dat hun takenpakket verder gaat dan de ´traditionele´ verantwoordelijkheid voor informatie op papier.


 
Weinig informatiemanagers
Slechts één op de drie retailers heeft een informatiemanager in dienst. Dit is weinig in vergelijking met bijvoorbeeld de maakindustrie, waar 46 procent van de bedrijven een informatiemanager heeft aangesteld, de energie-industrie waar 48 procent een informatiemanager heeft en de financiële dienstverlening waar de helft een informatiemanager in dienst heeft.
 
Toegevoegde waarde
De rol van de informatiemanager binnen de retail-branche staat ter discussie. Het is voor meer dan één derde (38 procent) van de ondervraagde retailers onduidelijk wat hun informatiemanager doet. Terwijl daarentegen bijna de helft (45 procent) toch het idee heeft dat de informatiemanager aanzienlijke waarde kan toevoegen. 92 Procent gelooft zelfs dat de informatiemanager een belangrijke rol heeft binnen de detailhandel. Immers de detailhandel was een early adopter bij het invoeren van (CRM-) data-analyses om zijn klanten beter te begrijpen en te bedienen.
De informatiemanagers zouden pro-actiever kunnen zijn in het laten zien wat zij bedrijven en organisaties kunnen bieden en welke vaardigheden zij beheersen om hun taken goed uit te voeren. Hun takenpakket gaat in dit informatie-gedreven tijdperk verder dan de verantwoordelijkheid voor informatie op papier. Zoals het beheren van nieuwe en ongestructureerde vormen van informatie, bijvoorbeeld communicatie via e-mail, communicatie via mobile devices  en social media.
 
Toekomstvaardigheden
Het goede nieuws is dat deze constatering niet noodzakelijk hoeft te betekenen dat de informatiemanager in de toekomst zal verdwijnen. Hoger management in alle sectoren is het er unaniem over eens dat de informatiemanager waardevol kan zijn voor de organisatie.
Bijna twee derde van het hoger management is het erover eens wat essentiële vaardigheden zijn voor het informatiemanagement van de toekomst:
  • analyses en inzichten die verder gaan dan de feiten (61 procent);
  • vooruitzichten die zijn gebaseerd op de strategische doelstellingen (68 procent);
  • het gemakkelijker toegankelijk maken van informatie (64 procent);
  • het naleven van wet- en regelgeving, veiligheid en digitale transformatievaardigheden (62 procent).
 Rooskleurige toekomst
"Hoewel de natuurlijke habitat van de informatiemanager lijkt te verdwijnen, ziet de toekomst er rooskleurig uit voor wie bereid is zich aan te passen," zegt Sue Trombley, Managing Director of thought leadership van Iron Mountain. "Bedrijven in alle sectoren worden steeds meer klant- en informatie-gedreven. Ze willen waar mogelijk informatie exploiteren voor zakelijke successen en concurrentievoordeel. Daarom vragen klantgerichte datastromen nu zoveel meer aandacht dan de meer traditionele processen als de bescherming van informatie. Ons onderzoek bevestigt het idee dat de informatiemanager een actieve en belangrijke rol kan spelen naar een informatie-gedreven toekomst. We adviseren de informatiemanager dan ook om het nieuwe informatielandschap te omarmen en zich de vaardigheden en expertise eigen te maken die ze nodig hebben. Informatiemanagers zullen heus niet verdwijnen, maar dat ze mee moeten gaan met hun tijd is onvermijdelijk."
 
Meer informatie over hoe informatiemanagers zich kunnen klaarstomen voor de toekomst is hier te vinden in de whitepaper ´Overcoming the Disconnect`.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Informatiemanager moet leren schieten op een bewegend doel
 Informatiemanager ontbreekt het aan advieskracht
 Focus op digitale informatie maakt de weg vrij voor de papierdief
 Tien geboden voor zaakgericht werken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10