Marketingmythe ontkracht: seks en geweld verkopen niet
27 juli 2015 -
Hebben reclamebureaus het decennialang bij het verkeerde eind gehad? Daar lijkt het wel op nu een recente studie van de Ohio State University aantoont dat seks in reclamecampagnes ervoor zorgt dat mensen zich merknamen minder goed kunnen herinneren.
Seks, maar ook geweld, leidt blijkbaar de aandacht af van de producten waarvoor reclame wordt gemaakt. Dat schrijft Express.be. De professoren van de staatsuniversiteit van Ohio gebruikten voor deze studie gegevens uit 53 experimenten die de afgelopen 44 jaar werden uitgevoerd. In totaal namen hier 8.500 mensen aan deel. Ze vergeleken ook verschillende soorten media: kranten, tijdschriften, films en zelfs videogames.
Na een vergelijking van alle resultaten concludeerden de onderzoekers dat mensen die reclames te zien krijgen met een context van geweld of seks minder goed op de boodschap letten. Mensen bleken in zulke gevallen ook sneller de merknaam te vergeten.
Gewenning
Wanneer mensen werden geconfronteerd met advertenties in media die volgens hun eigen visie seksueel waren getint, bleken ze een negatievere houding jegens de reclame aan te nemen.
"Mensen bleken minder geneigd merken te kopen waarvoor ze advertenties hadden gezien in media die geweld of seks toonden dan wanneer diezelfde reclame werd opgemerkt in media waarin deze thema’s niet aan bod kwamen," verduidelijkt onderzoeker Robert Lull.
Er was één uitzondering. Wanneer de advertentie even seksueel of gewelddadig getint was als het televisieprogramma dat ervoor onderbroken werd, bleek de consument de boodschap wel goed te kunnen onthouden.
Bovendien stelden de onderzoekers dat de houding van consumenten tegenover seksueel getinte of gewelddadige reclames in de laatste tientallen jaren is verbeterd, al blijft de visie nog steeds negatief. Mogelijk zijn consumenten inmiddels meer gewend geraakt aan seks en geweld.
Bron:Express.be