27 juli 2015 -
Afgelopen mei is de Volkswagen Passat gekozen als de overall winnaar van de verkiezing van de leaseauto van het jaar. Deze verkiezing wordt elk jaar gehouden door Alphabet en kent vier categorieën.
Bij de Economy Class won de Opel Corsa, in het Business Segment de BMW 2 Serie Active Tourer. De winnaar van het Business Segment + was de overall winnaar Volkswagen Passat en in het Executive Segment won de Land Rover Discovery Sport.
De Passat kwam als winnaar uit de bus, na inachtneming van onder andere de exploitatiekosten, de zuinigheid, het milieu en de rij-eigenschappen. Door de nieuwe plannen van staatssecretaris Wiebes kan de verkiezing in de toekomst zomaar heel anders uitpakken. Als het aan het kabinet ligt gaat u namelijk vanaf 2016 voor een auto als de Passat 22 procent bijtelling betalen.
Hervorming belastingstelsel
Met de publicatie van de Autobrief II heeft Wiebes een voorstel gedaan aan de Tweede Kamer om het belastingstelsel voor auto’s grondig te hervormen. In het document, dat in volledigheid te zien is op de website van de Rijksoverheid, worden alle plannen uit de doeken gedaan. In het kort komen de nieuwe bijtellingsregels hier op neer: in plaats van de vier huidige categorieën blijven er nog maar twee categorieën over en het overgrote deel van de auto’s wordt in de eerste categorie met 22 procent bijtelling geplaatst.
Terugloop leaserijders
Volgens Seldem Yaslanmaz van Wijkopenautos.nl heeft dit grote gevolgen voor het aantal en type leaseauto’s dat in Nederland zal gaan rondrijden: "Leaserijders overwegen om in een goedkopere of in een elektrische auto te gaan rijden. Dat is precies wat de staatssecretaris wil, want het plan van het kabinet is erop gericht om het gebruik van elektrische auto’s als (lease)auto te stimuleren." Zo meldt ook de leasemaatschappij Leaseplan na een klein onderzoek onder 350 leaserijders dat ongeveer tien procent van de leaserijders overweegt om hun leaseauto aan de kant te zetten als de plannen doorgang vinden.
Elektrisch rijden
Yaslanmaz: "Volledig elektrische auto’s gaan namelijk slechts vier procent bijtelling betalen. De website van de Rijksoverheid vermeldt dat de plannen in de ambitie passen van het kabinet om er voor te zorgen dat na 2035 alleen nog auto’s verkocht worden die emissievrij rijden. Het doel is om in 2050 alleen nog maar emissievrije auto’s op de Nederlandse wegen te laten rijden. Dit heeft ook gevolgen voor plug-in hybrides, omdat ‘het beleid is ingehaald door de werkelijkheid’, volgens de Autobrief II. Hybrides gaan vanaf 2019 in hetzelfde 22 procent segment vallen als ‘normale’ auto’s. Dus ook als u als ondernemer een Ampera of een Prius in uw wagenpark heeft, komt u bedrogen uit met de nieuwe maatregelen.
Misschien dus inderdaad tijd om uw benzine, diesel of hybride aan de kant te zetten en te gaan voor een volledig elektrische auto. Als u dat doet, is het handig om even de dagwaarde van uw auto te berekenen. Dan weet u ongeveer wat uw auto nog waard is en kunt u uw auto verkopen voor de juiste prijs."