Nederland in top tien van landen met de beste reputatie van de wereld
23 juli 2015 -
Nederland staat voor het zesde achtereenvolgende jaar in de Top Tien van het internationale landenreputatie onderzoek van het Reputation Institute. Nederland staat stevig op een negende plaats, slechts 4.4 punt (op een schaal van 0-100), achter lijstaanvoerder Canada.
Met de prominente positie van ons land in de top tien van de Country RepTrak(r) laat Nederland andere Europese landen als het Verenigd Koninkrijk (dertien), Duitsland (vijftien) en Frankrijk (negentien) ver achter zich. Canada voert zoals gezegd de lijst aan, gevolgd door Noorwegen en Zweden. Buurland België doet het ook uitstekend en staat dit jaar voor het eerst in de top tien op een tiende plaats.
Reputatiemanagement
Reputatiemanagement wint sterk aan terrein bij de Nederlandse topbedrijven de laatste jaren. "Publieke en overheidsinstellingen in Nederland kunnen niet achterblijven," zegt onderzoeksleider Cees van Riel, professor Corporate Communicatie aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en mede oprichter van het Reputation Institute. "In andere landen zien we steeds meer organisaties die exact weten waar ze voor staan en die hun verhaal overtuigend kunnen vertellen aan belangrijke stakeholders. Het wordt de hoogste tijd dat Nederland hier ook substantieel in gaat investeren. Een goede reputatie op landniveau brengt namelijk aanzienlijke economische voordelen met zich mee, zowel qua toerisme als wat betreft het aantrekken van toptalent".
Drie clusters
De reputatie van een land wordt aangejaagd door drie clusters van factoren: een geavanceerde economie, een aansprekende leefomgeving en een stabiel democratisch politiek systeem. Nederland blijkt vooral wat dat laatste aspect betreft het bovengemiddeld goed te doen en staat zevende van alle onderzochte 55 landen in de wereld qua politieke stabiliteit.
Kleine landen
De jaarlijkse Country RepTrak(r)-studie vroeg 50.000 mensen uit de G8-landen naar hun mening over 55 landen. De studie werd in februari-maart 2015 uitgevoerd door het Reputation Institute en is dit jaar voor de zesde keer uitgevoerd.
In de top tien staan vooral relatief kleine landen, zoals de Scandinavische staten, Zwitserland, Nieuw Zeeland en Australie. Onder aan de lijst staat Iran (ondanks een spectaculaire verbetering dit jaar van bijna elf procent). Ook Rusland, Pakistan en Nigeria hebben te maken met extreem negatieve beeldvorming bij de inwoners van de G8 landen. De USA staat in het midden van de lijst op de 22e plaats met een magere score van 57.7, maar nog altijd aanzienlijk beter dan China met een 47e plaats en een score van slechts 42.5.
Aziatische landen verbeteren hun negatieve imago gemiddeld gesproken geleidelijk aan, er is dus duidelijk sprake van een opgaande lijn. Volgens Cees van Riel is men er echter nog lang niet: "zonder professioneel reputatiemanagement op landniveau zoals dat met name in Canada en Zwitserland gebeurt zal dat ook geen eenvoudige opgave zijn."
Dit heeft betrekking op de reputatie (het imago dus), maar in hoeverre correleert de ranglijst in deze studie met objectiveerbare parameters zoals corruptie, innovatie en R&D uitgaven?
''In de top tien staan vooral relatief kleine landen'' Een kleinere land heeft wat meer overzicht dan de grotere landen, het is logisch dat de grotere landen niet hoog in de ranking staan. Daar is geen onderzoek voor nodig