Social media ook belangrijk voor de travel manager
21 juli 2015 -
Om social media kan niemand meer heen – al is het soms gedwongen door de omstandigheden. Ook het feit dat de zakenreiswereld aan de apps en tweets moet om haar klanten te bereiken, wordt breed geaccepteerd. Dat schrijft Zakenreis.nl.
Maar het aantal travel managers dat social media binnen het eigen bedrijf benut, was op de drukbezochte NATM-vergadering op minder dan een hand te tellen. Niet één om precies te zijn. Nina Ruokonen was jarenlang als senior sourcing manager verantwoordelijk voor het reisbeleid binnen het Finse Nokia, een bedrijf met destijds zo’n 30.000 medewerkers in meer dan zestig landen. Nadat de mobiele tak van Nokia werd overgenomen door Microsoft, was ze betrokken bij de integratie van het reisbeleid van beide bedrijven. De softwaregigant heeft op dat moment meer dan 100.000 werknemers in dienst.
Slecht nieuws
In de slechte jaren bij Nokia – en dat waren er heel wat – zag Ruokonen dat de werknemers binnen haar bedrijf de interne e-mails nauwelijks meer lazen en een afkeer kregen van intranet. Er stond toch alleen maar slecht nieuws op. Bovendien vond ze het intranet een onpersoonlijke manier om in contact te treden met haar reizende medewerkers. Ze besloot social media in te zetten, via een zogenoemd Enterprise Social network (ESN). Eerst met social cast en later met Yammer. "Ken uw publiek voordat u besluit welk social platform u gaat gebruiken en vraag u af wat de toegevoegde waarde is," zegt Ruokonen. "Instagram en Twitter zijn niet geschikt, LinkedIn leent zich beter voor B2B en recruiting, maar Yammer leent zich er heel goed voor persoonlijk contact met de reizigers."
Als er al iets bestaat binnen het bedrijf, zoals een Facebook-groep, dan is dat ook een mogelijkheid. Social media heeft voor op een intranet dat het interactief is. "U stuurt niet alleen berichten vanuit het bedrijf, uw reizende medewerker kan ook berichten terugsturen."
Bron:Zakenreis.nl, NATM