17 juli 2015 -
We willen allemaal lang en gezond leven. Helaas maakt de moderne levensstijl dit voor een toenemend aantal mensen op de wereld onbereikbaar. We brengen zeer veel tijd door voor computerschermen, met weinig of helemaal geen lichamelijke beweging.
Onze gezondheid heeft waarschijnlijk eerder te lijden van te veel dan te weinig voedsel. Dat stelt NN Investment Partners. De wereldbevolking is in de afgelopen 35 jaar zwaarder geworden. Meer dan 1,9 miljard volwassenen waren in 2014 te zwaar, en volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) was een derde van hen zwaarlijvig. WGO voorspelt dat het aantal te zware en obese kinderen onder de vijf jaar zal toenemen van ongeveer 42 miljoen in 2013 tot 70 miljoen in 2025.
Problemen
In 2014 deed het McKinsey Global Institute onderzoek naar de huidige impact op de maatschappij van veertien grote, door de mens veroorzaakte problemen. Volgens deze studie behoort obesitas tot de drie grootste mondiale sociale lasten die de mens heeft veroorzaakt. De bevindingen van McKinsey stellen dat obesitas de wereld jaarlijks twee biljoen dollar kost en de oorzaak is van vijf procent van de sterfgevallen. McKinsey’s schattingen van de economische last van obesitas omvatten de kosten van het verlies van economische productiviteit door het verlies van productieve levensjaren, directe kosten voor de gezondheidszorg en de investeringskosten die nodig zijn om de impact van obesitas te beperken.
Suiker
De voedingsindustrie voegt steeds meer suiker toe aan voedsel. De consument is zich daar in de meeste gevallen niet van bewust, want het wordt doorgaans gemaskeerd. Allerlei producten, van water met een smaakje tot worstjes, mayonaise en zelfs brood, bevatten suiker om ze beter verteerbaar en langer houdbaar te maken. Suiker heeft geen voedingswaarde, geeft geen vol gevoel en vormt een belangrijke factor bij het ontstaan van obesitas en diabetes. Volgens Robert Lustig, een Amerikaanse pediatrische endocrinoloog aan de Universiteit van Californië (ook wel ‘Dr. Sugar’ genoemd), vormen fructose (te veel) en vezels (onvoldoende) de hoekstenen van de obesitas-epidemie. Hij wijst er ook op dat twintig procent van de zwaarlijvige mensen een volkomen normale metabolische activiteit hebben, terwijl tegelijkertijd 40 procent van de mensen met een normaal gewicht risico lopen, omdat ze zonder het te weten last hebben van een verstoorde stofwisseling.
Hoe spelen we in op dit thema?
Obesitas kan worden voorkomen, maar het is een wereldwijd fenomeen dat niet snel zal verdwijnen. Overal ter wereld proberen overheden actief de directe en indirecte kosten van obesitas te verlagen. Ze zetten daarbij allerlei wapens in, van belasting op ongezonde producten tot subsidies voor programma’s op het gebied van bijvoorbeeld de ontwikkeling van de geneeskunde.
Ook het bewustmaken van een gezond eetpatroon is een belangrijk instrument in de programma’s van de overheden. Veel volksgezondheidsorganisaties dringen aan op strengere eisen in de etikettering van levensmiddelen en marketing die op kinderen is gericht, en op een sterker herformuleringsprogramma voor voedsel dat is gericht op ongezonde ingrediënten, zoals suiker, vet en zout. In de private sector zet een toenemend aantal bedrijven zich proactief in voor het bevorderen van gezond leven.
De strijd tegen obesitas en de groeiende publieke bewustwording van de voordelen van een gezondere levensstijl creëren meerdere kansen voor beleggers. Bijvoorbeeld op het gebied van gezondheidszorg, biotechnologie en consument-gerelateerde sectoren, zoals voeding, gezondheid en fitness.
De wereldwijde medische industrie investeert fors in onderzoek en ontwikkeling met betrekking tot diabetes en obesitas. Er wordt direct geïnvesteerd in de ontwikkeling van een kunstmatige alvleesklier, zodat patiënten zonder insuline-injecties kunnen, en in maagbanden, waardoor patiënten minder eten. Indirecte investeringen gaan naar medische hulpmiddelen die zich richten op hart- en vaatziekten, die een gevolg kunnen zijn van zwaarlijvigheid.
In de voedings- en drankenindustrie zijn de groeiverwachtingen voor natuurlijk en biologisch eten en drinken vrij hoog, gegeven de gunstige perceptie rond deze producten en hun hoge verkoopmarges. In andere consumentenmarkten kunnen aandelen met exposure naar thema’s als fitness, lichamelijke activiteit en sportkleding profiteren van het toenemende aantal sportende mensen.