Strategie voor Customer Engagement te vaak geďsoleerd bij management
17 juli 2015 -
Organisaties die op Customer Engagement inzetten om hun propositie te verbeteren, betrekken hun medewerkers daar vaak te weinig bij. Dit stelt CTB xRM in het eBook ‘Customer Engagement in de bouw & techniek’.
De focus bij het realiseren van een verbeterde klantinteractie ligt te vaak uitsluitend bij het management en een marketing- en/of salesafdeling. Dit terwijl het uitvoerende personeel een belangrijk uithangbord van de organisatie vormt. Deze groep is een essentiële factor in de slagingskans van een Customer Engagement-strategie. Om deze strategie succesvol te laten zijn, is het van belang dat elke vorm van contact met de klant wordt gemonitord en, indien nodig, verbeterd.
Verwerving en samenwerken
Een strategie in Customer Engagement bestaat uit een verbetering in zowel de wijze waarop nieuwe klanten worden benaderd als de manier waarop relatiebeheer wordt uitgeoefend en service wordt verleend. Bedrijven in bijvoorbeeld de bouw en technische dienstverlening hebben hun projectverwerving en relatiebeheer de afgelopen jaren al sterk verbeterd, maar kunnen in projectbeheer, service en het betrekken van de klant nog stappen zetten. Een digitale project- en/of klantomgeving kan de samenwerking met klanten en ketenpartners drastisch verbeteren.
De combinatie van een slimme IT-oplossing en het betrekken van alle medewerkers verbetert de interactie met klanten en de kwaliteit van interne en externe samenwerking. Daarbij is een cultuurverandering binnen de organisatie echter wel een voorwaarde. Het is belangrijk dat alle medewerkers de toegevoegde waarde van communicatie en kennisdeling door middel van een CRM-systeem of portaal zien en de bijbehorende kansen benutten. Op die manier wordt Customer Engagement werkelijkheid.
Relatiebeheer is van iedereen
Yuri Ramdhani, commercieel manager van CTB xRM: "Natuurlijk spelen marketing, sales en het management een sleutelrol bij het bereiken van de klant. Nieuwe strategieën op dit gebied hebben zich bewezen en worden veel toegepast. Maar wat volgt als de opdracht binnen is? Relatiebeheer is van iedereen, dat is het belangrijkste. Een gespecialiseerde afdeling is verantwoordelijk, maar alle andere afdelingen zijn met hun inhoudelijke contacten minstens zo belangrijk. De medewerkers kun je in hun kracht zetten met de juiste tooling. Als zij kennis, correspondentie, documenten en andere informatie voor elkaar en de opdrachtgever inzichtelijk maken, stijgt de kwaliteit van projecten en wordt de samenwerking met klanten verbeterd."
Als ik iemand hoor zeggen 'de medewekers kun je in hun kracht zetten met de juiste tooling' dan slaak ik een diepe zucht en denk 'die heeft er zelf dus helenaal niets van begrepen' (laat staan dat die medewerkers het niet begrijpen en nonchalant hun schouders ophalen).