zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Welke risico's moeten verzekeraars onder ogen zien?

16 juli 2015 - Een lage rente, reputatieschade en gegarandeerde producten. Dat zijn de grootste risico's in de verzekeringsbranche, zo blijkt uit onderzoek van PwC.

Het onderzoek 'Insurance Banana Skins 2015' werd gehouden onder meer dan 806 respondenten in 54 landen wereldwijd. In Nederland hebben 42 vertegenwoordigers van de verzekeringssector aan het onderzoek meegedaan. Dit onderzoek - tweejaarlijks uitgevoerd in samenwerking met Centre for the Study of Financial Innovation (CSFI) - richt zich op senior executives in de verzekeringsbranche met als centrale vraag welke risico's verzekeraars zich geconfronteerd zien en hoe zij omgaan met deze risico's.



Lage rente
"De lage rente wordt gezien als het grootste risico, waarbij de verwachting wordt uitgesproken dat dit op korte termijn niet snel zal veranderen. Opvallend is dat reputatierisico's in Nederland veel groter worden ingeschat dan in andere landen. Dit komt voort uit de woekerpolisaffaire, waarvan de gevolgen nog dagelijks merkbaar zijn. Gegarandeerde producten komen in Nederland relatief veel voor en vormen in combinatie met een lage rente ook relatief een groter risico voor Nederlandse verzekeraars," aldus Christian Meerstadt van PwC.

Nieuwe regelgeving
Wereldwijd zijn er duidelijk verschillen en ervaart men de invoering van nieuwe regelgeving als grootste risico.
1. Regulation
2. Macro-economische risico's
3. Lage rente

Het onderzoek laat zien dat er wereldwijd zorgen zijn om de hoeveelheid aan nieuwe regelgeving die tot onevenredig veel extra kosten en toenemende compliance risico's leidt. De nieuwe categorie Cyber Risk eindigt op de vierde plaats (en zelfs op een in non-life) doordat verzekeraars meer en meer online gaan en mobiele kanalen ontwikkelen. In algemene zin is er een belangrijke verschuiving in risicoperceptie te zien, die vraagt om nieuwe strategische beslissingen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aegon NL beste Europese verzekeraar op Social Media
 Nederlanders besparen ruim miljoenen met vergelijken en overstappen
 Zeven technologische trends die de verzekeringsbranche ontwrichten
 Social moet in DNA van verzekeraars
 
 
reacties
 
Mirjam Struijk  |   | 
30-09-2015
 | 
15:05 uur
Het is toch telkens een andere bedreiging waar we mee te maken hebben. Inlichting en bewustwording, dat is het advies!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10