zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Economische vooruitzichten voor Europa beďnvloed door Griekse crisis

16 juli 2015 - De langdurige onderhandelingen tussen Griekenland en zijn schuldeisers hebben de stemming van consumenten in de Europese landen in het tweede kwartaal van dit jaar duidelijk beïnvloed.

Vooral in Oost-Europese landen speelt echter ook de crisis tussen Rusland en Oekraïne een belangrijke rol. Desondanks is de GfK Consumer Climate EU28 in het geheel sinds maart met een punt gestegen tot 10,8 punten. Dit zijn de resultaten van het GfK-onderzoek naar het consumentenklimaat in Europa in vijftien Europese landen.



Stemming
De Griekse crisis bepaalde grotendeels de stemming voor Europese consumenten in het tweede kwartaal van dit jaar. De economische vooruitzichten in vele landen zijn daarom gestagneerd of verlaagd. Tijdens de opiniepeiling, die in de eerste twee weken van juni werd uitgevoerd, hadden de onderhandelingen tussen Griekenland en zijn schuldeisers in toenemende mate een kritiek punt bereikt. De voorlopige climax - het eerst falen van de onderhandeling, het de facto faillissement van het land, de sluiting van Griekse banken, het referendum en de nieuwe, waarschijnlijk succesvolle onderhandelingen, zijn daarom niet in dit onderzoek weerspiegeld. Verondersteld wordt dat de stemming van de bevolking in Europa, voornamelijk binnen de Monetaire Unie, in de zomer zelfs nog sterker kan verslechteren. Dit geldt vooral voor landen zoals Duitsland, Italië, Frankrijk en Spanje, die een groot aandeel van de Griekse schulden dragen of zelf met een moeilijke economische situatie worstelen.

Inkomensvooruitzichten
De ontwikkeling van de inkomensvooruitzichten en de koopneiging variëren in de verschillende landen. Land-specifieke invloeden in het tweede kwartaal waren hier sterker dan de mogelijke effecten van een Grexit uit de Europese Monetaire Unie. Desondanks is de GfK Consumer Climate EU28 in het geheel sinds maart met een  punt gestegen tot 10,8 punten voor het tweede kwartaal.

Nederland: Goede economische cijfers sterker dan crisis in Griekenland
Consumenten verwachten dat de gunstige economische ontwikkeling in Nederland de komende maanden zal voortduren. Hoewel de economische vooruitzichten in juni, met 29,4 punten, net iets onder de waarde in maart lagen, kan dat nog steeds als zeer goed worden beschouwd. Momenteel lijken de Nederlanders zich weinig zorgen te maken over het touwtrekken over de ontwikkelingen in Griekenland.
De positieve economische cijfers en de lichte daling van de werkloosheid hebben ook langzamerhand een effect op de inkomensvooruitzichten. Hoewel de indicator in juni met -6,2 punten nog steeds in het negatieve bereik lag, is de trend sindsdien weer gestegen. Vergeleken met maart werd een winst van 7,4 punten geregistreerd.

Koopneiging
Deze trend is ook duidelijk in de koopneiging, die zich de afgelopen maanden in het positieve bereik heeft gestabiliseerd. Met 6,8 punten is het niveau van de indicator nog steeds zeer laag, maar dit is wel het hoogste niveau sinds januari 2008. ​

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aantal optimisten onder Europese financieel directeuren nog nooit zo hoog
 Wereldwijde aandelen hebben een relatief hoge risicopremie
 Consumentenklimaat verbetert aanzienlijk in Europa
 Europese CFO’s: Vooruitzichten voor economie en bedrijf positief
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10