zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meeste bedrijven niet tevreden over leiderschapsontwikkeling

14 juli 2015 - Bedrijven investeren vaak bijzonder veel geld in leiderschapsontwikkeling, maar die inspanningen leveren in veel gevallen bijzonder povere resultaten op.

Dat blijkt uit onderzoek van het Corporate Research Forum (CRF), zo schrijft Express.be.


Er wordt aan toegevoegd dat de bescheiden resultaten van deze initiatieven en programma’s vaak geen verantwoording kunnen aanvoeren voor de gedane investeringen. De onderzoekers merken echter op dat het ook vaak bijzonder moeilijk blijkt om de concrete doelstellingen van deze opleidingen naar voor te schuiven, zodat het ook moeilijk wordt een gepast programma samen te stellen.

Vormingsprogramma
Uit het onderzoek bleek dat 34 procent van de onderzochte organisaties de afgelopen drie jaar de investeringen op het gebied van leiderschapsontwikkeling heeft opgedreven. Bij zeventien procent was zelfs sprake van een significantie verhoging. Bovendien bleek 42 procent van mening dat het budget ook de volgende drie jaar verder zou toenemen.
Toch bleek slechts 31 procent van mening dat ze op het gebied van leiderschapsontwikkeling goede scores behaalden. Het is volgens de onderzoekers niet gemakkelijk om een oorzaak aan te geven voor deze discrepanties, maar wellicht moet de verklaring worden gezocht in onvoldoende gespecialiseerde opleidingsprogramma's.

Doelstellingen
"Er wordt te vaak van algemene en formele opleidingsprogramma’s gebruik gemaakt, terwijl onvoldoende aandacht wordt besteed aan de concrete opleiding op de eigen werkvloer," meent onderzoeksleider Gillian Pillans. "Leiders worden immers vooral door de praktijk gevormd." Ook merkt de onderzoeker op dat de organisaties vaak onvoldoende kennis hebben om de efficiëntie van hun leiderschapsontwikkeling te bestuderen en evalueren. Ook Paul Kearns, voorzitter van het Maturity Institute, merkt op dat het vaak moeilijk blijkt om de daadwerkelijke doelstellingen van de betrokken opleidingen te identificeren.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Geld en tijd verspillen of echt investeren in leiderschap
 Talentontwikkeling: onvoldoende maar groeipotentieel is aanwezig
 Leiderschapsontwikkeling? Alleen als die transparant is
 Nieuwe generatie leiders is in opmars
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10