Operational Intelligence speelt belangrijke rol in beheer toenemende IT-uitdagingen
26 juni 2015 -
Splunk kondigt de resultaten aan van een nieuw onderzoek, in een rapport getiteld Masters of Machines II. Operational Intelligence geeft organisaties real-time inzicht middels data verkregen uit machines.
Het onderzoek is uitgevoerd door analistenbureau Quocirca. Uit het onderzoek blijkt dat Europese organisaties met een betere Operational Intelligence het beste om kunnen gaan met de complexiteit van de snelst groeiende zorgen omtrent IT. Organisaties maken zich het meest zorgen om bedreigingen rondom veiligheid (met 25 procent gestegen sinds 2013), data chaos (22 procent meer) en slechte klantbeleving (stijging van 21 procent). Al deze aspecten dragen bij aan een steeds ingewikkelder landschap voor IT-managers.
Waarde toevoegen
"Nu organisaties na de crisis niet meer te maken hebben met budgetbeperkingen, focussen IT-afdelingen zich weer op manieren waarop ze waarde kunnen toevoegen aan de organisatie. Hieronder valt bijvoorbeeld het leveren van een betere gebruikerservaring, nu interactie plaatsvindt over steeds meer kanalen," stelt Bob Tarzey, analist bij Quocirca. "De ondersteuning van deze cross-channel beleving zorgt voor meer IT-complexiteit en grotere hoeveelheden machine data. Als deze data niet goed worden beheerd, ontstaat er een data chaos. Als deze gegevens echter worden verzameld en geanalyseerd levert dit de organisatie veel inzicht op door een verbeterde Operational Intelligence. Organisaties profiteren hierdoor van een beter bewustzijn van veiligheidsissues, een hogere uptime van het systeem en een betere dienstverlening naar klanten."
Drie gebieden
In het rapport staan drie gebieden waarin Operational Intelligence kan ondersteunen bij het tegengaan van complexiteit:
- IT-infrastructuur complexiteit: het toenemende gebruik van cloud-diensten zorgt voor meer complexiteit voor IT-infrastructuren, nu systemen vaker hybride werken en organisaties moeite hebben om inzicht te verkrijgen in zowel on-premise als cloud-infrastructuren. Organisaties krijgen steeds meer heterogene en complexe IT-platformen. Juist daarom gebruiken ze Operational Intelligence voor inzicht in de benodigde managementinformatie.
-De cross-channel gebruikerservaring: 68 procent van de organisaties zijn sterk of gemiddeld afhankelijk van de cross-channel beleving. Organisaties hebben te maken met groeiende hoeveelheden data vanuit de sociale kanalen, zoals mobiele apps, sociale media en devices die werken met sensoren. Organisaties die afhankelijk zijn van een positieve cross-channel gebruikerservaring maken eerder gebruik van Operational Intelligence om inzicht te krijgen in gebruikersgedrag.
- Veiligheid: het grootste en snelst groeiende IT-beheer issue in zowel 2013 als 2015 is veiligheidsrisico’s door het oneigenlijk toegang verschaffen tot IT-systemen. Operational Intelligence gaat complexiteit tegen maar leidt tegelijkertijd ook tot grotere zorgen om IT-veiligheid, omdat organisaties nu eenmaal meer inzicht hebben in de bedreigingen, dan organisaties die dit inzicht ontberen. "Door het gebruik van machine data voor real-time operationeel inzicht profiteren klanten van Splunk van een toegevoegde waarde voor verschillende bedrijfsonderdelen,"aldus Adam Bangle, vice president EMEA van Splunk. "Het is geen verrassing dat organisaties met de beste perational Intelligence beter om kunnen gaan met de uitdagingen in het moderne IT-landschap."
Wilt u meer weten, vul dan een online self assessment tool in. Daarna heeft u meer inzicht in de mate van volwassenheid van de Operational Intelligence van uw organisatie. Tarzay en Matt Davies, marketing directeur EMEA van Splunk verzorgen een online webinar. Registreren kan hier.