Luchtvaartmaatschappijen investeren in Internet of Things
26 juni 2015 -
Luchthavens wereldwijd zijn van plan om de komende drie jaar flink te investeren in Internet of Things (IoT). Dit blijkt uit het SITA 2015 Airline IT Trends-onderzoek.
Een grote meerderheid van de luchtvaartmaatschappijen (86 procent) verwacht dat IoT de komende drie jaar veel voordelen gaat bieden en meer dan een derde (37 procent) heeft hier al budget voor gereserveerd. Het onderzoek toont bovendien aan dat de geplande IoT-investeringen vooral gericht zijn op het inchecken van passagiers en bagage en het ophalen van bagage.
IoT-programma's
Het onderzoek van SITA, uitgevoerd onder ’s werelds top 200 luchtvaartmaatschappijen, laat zien dat meer dan de helft van de luchtvaartmaatschappijen van plan is om de komende drie jaar te investeren in IoT. Zestien procent van de respondenten is zelfs van plan om grootschalige IoT-programma’s te lanceren in de komende drie jaar. Daarnaast is 41 procent van plan om te investeren in Research & Development. De luchthavens spelen hiermee in op het grote aantal vliegtuigpassagiers (83 procent) die reizen met een smartphone.
Immense hoeveelheid data
Als zaken zoals voorwerpen, passagiers en medewerkers met elkaar verbonden worden, creëert dit een immense hoeveelheid data. Deze data dient omgezet te worden in bruikbare data voor luchtvaartmaatschappijen. Hierdoor krijgen zaken als Business Intelligence (BI) en data centers steeds meer prioriteit. 94 procent van de ondervraagde luchtvaartmaatschappijen investeert al in BI en 74 procent is van plan om voor 2018 grote investeringsprogramma’s op te zetten op dit vlak. Tevens heeft 68 procent plannen om de komende drie jaar te investeren in data centers en gaat veertien procent investeren in R&D of een pilot-programma.
Beacons
Het inzetten van beacons, sensoren waarmee locatie en andere informatie aan elkaar gekoppeld kunnen worden, heeft prioriteit voor luchtvaartmaatschappijen. Momenteel gebruikt nog maar negen procent van de luchtvaartmaatschappijen beacons, maar dit zal naar verwachting stijgen naar 44 procent in 2018. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat beacons met name ingezet gaan worden bij bagageafhandeling. 44 procent van de luchtvaartmaatschappijen is van plan om ze te gebruiken bij het inchecken van bagage en 43 procent bij het ophalen van bagage.
Interactieve diensten
Een ander aspect dat hoog op de agenda staat voor luchtvaartmaatschappijen is het aanbieden van interactieve diensten via mobiele devices. Vooral locatie-gebaseerde informatie zal centraal staan bij deze diensten. In veel gevallen komt deze informatie tot stand door het inzetten van beacons. Hierbij kan gedacht worden aan diensten voor het oplossen van problemen met bagage-afhandeling. Daarnaast is het mogelijk om berichten te verzenden aan passagiers op basis van hun locatie, zodat ze op tijd boarden, zelfs als die zich nog niet in de luchthaven bevinden. Momenteel biedt 60 procent van de luchtvaartmaatschappijen actuele vluchtinformatie aan passagiers via een smartphone app. In 2018 zal dit naar verwachting stijgen naar 96 procent. Ook bij deze diensten worden voornamelijk beacons ingezet. Tenslotte gaat 57 procent in de komende drie jaar beacons gebruiken voor apps die passagiers helpen de weg te vinden in een luchthaven.
Connected wereld
"Onze hele wereld wordt steeds meer connected en luchtvaartmaatschappijen zien dat investeringen in IoT nodig zijn om op dit vlak de vruchten te kunnen plukken,"zegt Jim Peters, Chief Technology Officer van SITA. "IoT is een echte game-changer in de manier waarop we dingen doen – niet alleen voor de luchtvaartindustrie, maar in alle aspecten van ons leven. Luchthavens en –maatschappijen kunnen samen beacons gebruiken om intelligente luchthavens te creëren en business intelligence en analytics in te zetten om een betere passagierservaring te leveren."
Meer informatie over het SITA 2015 Airline IT Trends-onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Airline Business, is hier terug te vinden.