zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De kracht van een gefundeerde beslissing

25 juni 2015 - Een oneindig lange oprit met een middeleeuwse uitstraling en een knarsend grindpad, dat was de aanloop naar de Visualize Your World Roadshow van Qlik.

Het startsein kwam van Sabine Palinckx, Country Manager Benelux bij Qlik met de woorden: "Data is overal, ieder mens, iedere organisatie gebruikt data." Deze dag stond in het teken van het belang van datavisualisatie, het potentieel ervan en hoe organisaties in staat zijn om op basis van data betere beslissingen te kunnen nemen. Maar wat zijn de ingrediënten voor een manager om tot een gefundeerde beslissing te komen?"



Human Intelligence als uitgangspunt
"Om dit te realiseren staan we stil bij het beslissingsproces op basis van data. Ieder mens maakt beslissingen op basis van data,"verkondigt, James Richardson, Business Analytics Strateeg bij Qlik tijdens zijn sessie over human intelligence. "Bijvoorbeeld als u op dieet bent en de calorieën van een chocoladereep telt en vervolgens besluit of u de reep wel of niet in het boodschappenmandje doet. Het nemen van beslissingen gaat soms zo automatisch dat u er zich niet bewust van bent." James legt uit dat collectieve menselijke intelligentie de basis moet zijn voor nieuwe technologieën: human intelligence. Het besluit om de chocoladereep te kopen is een sociaal proces, wat gekenmerkt wordt door vaste patronen. Het automatiseren van dit sociale proces, maakt het mogelijk om niet langer onbewust of op basis van onderbuikgevoel beslissingen te nemen. Maar op basis van een hybride vorm: "Bringing human intelligence and machines together," aldus Richardson. "Het stelt ons in staat dicht bij onszelf te blijven en de juiste onderbouwing te maken op basis van feiten."

Data-as-a-Service voor optimaal inzicht
Het volgende ingrediënt kwam boven water tijdens diverse klantpresentaties. Business intelligence geeft pas echt toegevoerde waarde wanneer data zowel intern als extern wordt gecombineerd.  Het belang hiervan liet Jasper de Vries van SOS International zien tijdens zijn presentatie. SOS International 24/7 helpt vakantiegangers die met problemen worden geconfronteerd. Met de inzet van data analytics kunnen zij in één oogopslag zien waar hulp acuut nodig is en in hoeveel tijd en tegen welke kosten de service moet worden geleverd. "Wij gebruiken publiek beschikbare data zoals CBS-gegevens en weersgegevens en combineren dit vervolgens met onze eigen data om optimaal inzicht te krijgen waar de hulp het meest nodig is. Als bijvoorbeeld op maandag en donderdag een temperatuur van onder nul voorspelt wordt, dan weten wij vooraf al dat op de A7 tussen Sneek en Heerenveen een x-aantal meer ongelukken gebeuren dan normaal. Op basis van deze inzichten kunnen we strategische beslissingen nemen en gericht sturen."

Visualisatie als middel
De conclusie van de dag: "Data wordt pas echt tastbaar en van functionele waarde wanneer u het visueel maakt," aldus Patrik Lundblad, Visualization Advocate bij Qlik. "Visualisaties geven inzicht in de aard van een probleem en zorgen ervoor dat u in één oogopslag grote hoeveelheden data kunt overzien." Human Intelligence, Data-as-a-Service en visualisatie: hét recept om als manager een strategische gefundeerde beslissing te nemen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft van bestuurders wereldwijd heeft geen vertrouwen in te nemen beslissingen
 Onzekerheid over beslissingen is rem op economie
 Online media minst betrouwbare internetbron bij het nemen van beslissingen
 Bedrijfsleven heeft weinig vertrouwen in beslissingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10