19 juni 2015 -
Het aantal bezitters van tablets en smartphones blijft jaarlijks met enkele procenten groeien. Inmiddels heeft 65 procent van de Nederlanders van dertien jaar en ouder een tablet in bezit (8,6 miljoen).
Door het stabiele aantal bezitters van een vaste computer (60 procent), zijn er nu meer tablet bezitters (65 procent) dan desktop bezitters. Van de Nederlanders heeft 80 procent (10,6 miljoen) een smartphone. Jongeren zonder smartphone bestaan echter nauwelijks nog; 96 procent van hen is in het bezit van een dergelijk toestel. Het aantal Nederlanders met een actief Facebook (74 procent) en Twitter (30 procent) account blijft stabiel, ook onder de jongeren (13-19 jr), respectievelijk 89 procent en 52 procent. Instagram, Pinterest en Snapchat groeien, met name onder jongeren.
Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek 'GfK Trends in Digitale Media & Entertainment'. Dit onderzoek verschaft inzicht in bezit en gebruik van mobiele apparaten en digitale media.
Tablet
Het bezit van tablets blijft licht groeien van 61 procent (dec. 2014) naar 65 procent (juni 2015). Met name het tabletbezit onder jongeren stijgt behoorlijk. In dec. 2014 was nog 50 procent van de jongeren in het bezit van een tablet. In juni 2015 zijn er 57 procent tabletbezitters onder deze doelgroep. Nog steeds lopen de jongeren hiermee iets achter op totaal Nederland (65 procent).
Smartphone
Ook het aantal Nederlanders met een smartphone blijft met enkele procenten groeien, van 76 procent naar 80 procent. Onder de jongeren is slechts vier procent niet in het bezit van een smartphone. Er zijn meer jongeren die appen (84 procent) dan bellen (76 procent) met hun smartphone.
Smartwatch
Slechts 1,5 procent van de Nederlanders zegt een smartwatch te hebben. Ten opzichte van dec. 2014 neemt de aanschafintentie af van zeventien naar elf procent.
Video on demand
38 procent van de Nederlanders maakt gebruik van betaalde Video on Demand diensten (36 procent dec. 2014). De jongeren zijn vaker bereid om te betalen voor het kijken naar films en series. Onder 13-19 jarigen is het gebruik van betaalde VOD diensten 53 procent. Op welke devices er gekeken wordt, verschilt niet veel: 51 procent kijkt via TV, 49 procent via een mobiel apparaat.
Social Media
Social media zijn nog steeds onder jongeren het meest populair. De 13-19 jarigen hebben zowel meer Facebook en Twitter accounts als ook Instagram, Pinterest en Snapchat.
Zowel het aantal jongeren met een Facebook account als met een Twitter account blijft stabiel. Nog steeds 89 procent van de jongeren heeft een Facebook account (versus 74 procent totaal Nederlanders). Meer dan de helft van de jongeren (52 procent) heeft een actief Twitter account (versus 30 procent totaal Nederlanders). Van een daling van het aantal jongeren met Facebook accounts is dus geen sprake in Nederland.
Onder alle Nederlanders groeit Instagram (dertien procent dec. 2014 naar achttien procent juni 2015), Pinterest (van tien naar zeventien procent) en Snapchat (van zes naar negen procent). Op zowel Snapchat als Instagram is zelfs meer dan de helft van de jongeren actief.
Ik ben persoonlijk benieuwd naar cijfer over het gebruik van smartphones over de afgelopen 5 jaar, en het liefs in een grafiek. Leuk om in de gaten te houden hoe de smartwatch het gaat doen aankomende jaren.