18 juni 2015 -
Net als voorgaande jaren zorgen wijzigingen in de regels rondom bijtelling voor een run op leaseauto's die in een gunstige bijtellingscategorie vallen.
ALD Automotive constateert - ruim een half jaar voordat de nieuwe regels ingaan - sterk oplopende levertijden voor de populaire modellen, gemiddeld al drie tot vier maanden. Om er zeker van te zijn dat leaserijders nog gebruik kunnen maken van de gunstiger tarieven van 2015 worden veel bestellingen nu al geplaatst voor levering in de laatste twee maanden van dit jaar.
Minder bijtellingscategorieën
Per 1 januari 2016 gaat het aantal bijtellingscategorieën van vijf naar vier en veranderen de bijtellingspercentages en CO2-grenswaarden. De bijtellingscategorieën zeven procent, veertien procent en twintig procent komen in 2016 te vervallen. Daarvoor in de plaats komen twee nieuwe categorieën: vijftien procent en 21 procent. Bovendien worden de CO2-grenzen voor 'verlaagde bijtelling' aangescherpt. Auto's die niet alleen populair zijn omdat ze zuinig zijn maar ook vanwege een gunstige bijtelling, kunnen na 1 januari 2016 in een minder gunstige bijtellingscategorie vallen.
Hamsteren
ALD Automotive constateert nu al - ruim een half jaar voordat de nieuwe regels ingaan - een zogenaamd hamstereffect: vijftien procent van de huidige orderportefeuille heeft de leverdatum november of december 2015. 98 procent van deze auto's zijn modellen met zeven of veertien procent bijtelling. Modellen als de Renault Clio zijn alleen nog uit voorraad leverbaar en de Volvo XC90 PHEV en Mercedes Benz C350 PHEV zijn zo populair, dat de fabrikanten levering in 2015 niet meer kunnen garanderen.
De leasemaatschappij zegt niet verbaasd te zijn over de run op zuinige modellen. "In sommige gevallen lopen de verschillen in bijtelling op tot bijna 170 euro per maand. Dat zijn flinke bedragen," aldus Frank Alofs, operationeel directeur van ALD Automotive. "Leaserijders die nu nog van de gunstige condities voor zuinige modellen gebruik willen maken adviseren wij om voor augustus te bestellen."