Bedrijfsleven kan miljoenen besparen op mobiele telefoniekosten
17 juni 2015 -
Bedrijven tot 500 werknemers laten jaarlijks tientallen miljoenen liggen door zich niet goed te oriënteren op mobiele telefoniecontracten. De helft van de bedrijven maakt geen kritische prijsvergelijking, wanneer hun huidige contract is afgelopen.
Ook controleert een derde van de soho bedrijven zijn facturen niet frequent en worden tussenpersonen nog niet veel gebruikt, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper in samenwerking met Partners in Telecom.
Zakelijke mobiele telefonie
Telecompaper deed in mei 2015 onderzoek naar de zakelijke mobiele telefonie markt. Bijna 500 bedrijven in het soho (1-10), kleine (11-50) en (middel)grote (51-499) segment werden hiervoor ondervraagd. Uit het onderzoek bleek onder meer dat wanneer het huidige mobiele telefonie contract is afgelopen ongeveer één op de tien bedrijven het nieuwe voorstel van de huidige aanbieder direct tekent, zonder een vergelijking te maken met andere aanbieders. Nog eens 40 procent van de bedrijven maakt slechts een snelle vergelijking met andere aanbieders, om vervolgens het nieuwe voorstel te tekenen.
Van alle MKB bedrijven loopt ongeveer 75 procent een besparing mis, zo blijkt uit analyses van Partners in Telecom. Gecombineerd met het onderzoek van Telecompaper komt dat neer op ongeveer 65 miljoen per jaar die alle soho, kleine en (middel)grote bedrijven samen kunnen besparen.
Factuurcontrole
Zeventien procent van de (middel) grote bedrijven geeft aan zijn facturen voor mobiele telefonie minder vaak dan eens per kwartaal of zelfs nooit te controleren. Bij soho bedrijven ligt dit op 32 procent. Het gaat dan om controle van surplus aan data verbruik en het voeren van (privé)gesprekken. Het lijkt erop dat bedrijven geld kunnen besparen door de flexibele abonnementen tussentijds bij te stellen
Wanneer facturen wel gecontroleerd worden blijkt dit vooral mensenwerk, zo controleert in de helft van alle kleine bedrijven een medewerker zelf de facturen. Minder dan een kwart van de bedrijven wordt geïnformeerd door hun eigen provider over opvallend belgedrag of datagebruik.
Tussenpersonen nog niet veel gebruikt
Veel bedrijven kiezen er voor om zelf actie te ondernemen als hun huidige contract afloopt. 90 procent gaat zelf aan de slag met het vergelijken van offertes. Uit het onderzoek blijkt dat (middel)grote bedrijven verwachten dat één persoon ruim twee weken fulltime (80 uur) kwijt zal zijn aan het overstaptraject. Dit gaat van het opvragen van offertes tot het voorprogrammeren van nieuwe telefoons. Een klein bedrijf verwacht hier gemiddeld 30 uur mee bezig, een soho bedrijf twintig uur.
Ongeveer tien procent van de bedrijven zet een tussenpersoon aan het werk voor een volgend contract. Het contact met de tussenpersoon vervangt dan (een deel van) het offerte- en implementatietraject. Voor een (middel)groot bedrijf kan het uitbesteden van het gehele traject gemiddeld een besparing van ruim 65 uur opleveren. Voor een klein bedrijf komt dat uit op een besparing twintig uur, terwijl een soho bedrijf bijna twee volle werkdagen (vijftien uur) bespaart.