zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Fraude via web neemt sterk toe bij financiële instellingen

16 juni 2015 - Aanbieders van financiële diensten staan onder toenemende druk van frauduleuze gevaren vanaf het web.

IT-managers bij de financiële instellingen geven aan sinds twee jaar steeds grotere financiële verliezen te verdragen door malware, phishing, gegevensdiefstal en sessiehijacking. Dit blijkt uit onderzoek van F5 Networks, uitgevoerd door IDG Connect, onder financiële instellingen in Nederland en andere EMEA-landen.


 
Significante financiële verliezen
De helft van de ondervraagde bedrijven uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje, Zweden, Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi-Arabië heeft in de afgelopen twee jaar significante financiële verliezen geleden vanwege webfraude. In 48 procent van de gevallen ging het om een schadepost tussen de 50.000 en 500.000 pond (bijna 69.000 tot 690.000 euro). Bij negen procent was dat meer dan 500.000 pond, en drie procent geeft aan dat het zelfs meer was dan een miljoen pond (ongeveer 1,37 miljoen euro).
 
Winstdaling door fraude
Het is dan ook niet vreemd dat 72 procent vreest voor een daling van de winst door deze fraudegevallen. Toch geeft 73 procent aan reputatieschade als belangrijkste zorgpunt te zien. Andere zorgpunten zijn een negatieve impact op klantvertrouwen (64 procent) en boetes door wetgevende of regulerende instellingen (62 procent).
 
Belangrijkste oorzaken en tegenmaatregelen
Meer dan 35 procent van de respondenten legt de oorzaak van de fraudeschade bij verschillende online aanvallen. Malware was volgens 75 procent de boosdoener. Phishing en het achterhalen van gegevens speelden allebei in 53 procent van de gevallen een cruciale rol, en bij 35 procent ging het om sessie-overnames.
Als tegenmaatregel wordt vooral veel verwacht van hybride beveiligingsmethodes die locatie-onafhankelijk bescherming bieden. Zeker in organisaties met meer dan 5000 werknemers richt men zich daar op. In meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven is inmiddels meerlaagse fraudepreventie van toepassing. Dit wordt vooral gedaan middels endpoint-oplossingen (62 procent), paginanavigatie-analyse om verdacht gedrag te ontdekken (59 procent), analyse van samenhang tussen gebruikers, accounts en apparaten (59 procent) en gedragsanalyse in specifieke kanalen (55 procent).
 
Grotere bedragen
"Of het nu om phishing, man-in-the-middle, man-in-the-browser of een andere trojan-gebaseerde aanval gaat, webfraude is niet meer weg te denken bij welke organisatie dan ook," aldus René Oskam, directeur Nederland van F5 Networks. "Waar je het voorheen nog kon wegboeken onder kleine verliezen, worden de bedragen en de schade voor de reputatie groter. Webfraudeurs blijven zichzelf ontwikkelen en zich richten op de zwakste schakel: de eindgebruiker. Het is van belang de aard van de bedreiging te snappen en overeenkomstig te handelen. De bedrijven die dat goed voor elkaar hebben profiteren onder aan de streep van grotere klanttevredenheid, en -loyaliteit."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cybercriminelen misbruiken WK voetbal in Qatar nu al voor internetfraude
 Meer maatschappelijke en economische schade door ICT-fraude
 Fraude met internetbankieren gehalveerd
 Helft van alle bedrijven slachtoffer van cyber-aanval;
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10