21 oktober 2003 -
Innovatieve producten bereiken de markt vaak maar langzaam. Bedrijven die ze ontwikkelen schrikken nogal eens van de vermeende kannibaliserende werking van hun eigen ontdekking.
Toch is die vrees onterecht. Per saldo leveren baanbrekende vernieuwingen netto-groei op. Dat bericht Sloan Management Review.
IBM IBM wachtte bijvoorbeeld (te) lang met het op de markt brengen van de 'minicomputer' in de jaren tachtig, waarmee ze al uitgebreid aan het experimenteren waren. Ze vreesden een te groot kannibalisatie-effect op hun mainframes. Uiteindelijk werd het computerconcern -tot dat moment verreweg marktleider- een flinke dreun toegebracht door de onstuimige opkomst van de personal computer.
Dotteren Iets soortgelijks gebeurde met de doorbraak van het dotteren van hartpatiënten. Al in 1974 experimenteerde een jonge Duitse chirurg, Andreas Gruentzig, met innovatieve dottertechnieken. En met succes. Maar veel hartchirurgen wensten aan dit fenomeen jarenlang geen aandacht te besteden. En dus gingen ze door met de klassieke bypasstechnieken. Nu is dotteren geaccepteerd, en heeft het gezorgd voor meer mogelijkheden voor hartpatiënten.
Bron:Marketing Online